2025
YILI ULUSAL HESAPLARA İLİŞKİN REVİZYON
VE
2023
YILI GİRDİ-ÇIKTI TABLOSU
(Zafer
YÜKSELER, 12 Eylül 2025)
1. Giriş:
TÜİK,
1 Eylül 2025 tarihinde Ulusal Hesaplara ilişkin ana revizyon sonuçlarını
kamuoyuna açıklamıştır. TÜİK açıklamalarına göre “Ulusal Hesaplar Sisteminde
dünya genelinde 5-7 yılda bir yapılan ana revizyonlar, ekonomik ve sosyal
alanlarda ortaya çıkan yeni koşullar doğrultusunda, hesaplamalara ilişkin
kapsam veya yöntem değişikliğine gidilmesi ile gerçekleştirilmektedir. Ana
revizyon çalışmaları, metodolojik değişiklikleri sisteme dahil etmenin yanı
sıra yeni veya güncellenmiş veri kaynaklarını sisteme dahil ederek istatistiki
iyileştirmenin yapılabilmesi için bir fırsat olarak değerlendirilir.” Ana
revizyona ilişkin hazırlanan kapsamlı açıklama metninde, Avrupa Ulusal Hesaplar
Sistemi uyumlaştırma çalışmaları kapsamında yapılan ve revize edilen Gayrisafi
Yurt İçi Hasıla (GSYH) serilerindeki hesaplamalara, mevcut ve yeni veri
kaynaklarına, bu çalışmaların ulusal hesaplar sistemine etkilerine ve GSYH serilerinin
1995 yılına kadar geri çekilmesi için yapılan çalışmalara yer verilmiştir.[1]
TÜİK,
Ulusal Hesaplar Sisteminin ana revizyonuna esas teşkil eden 2023 yılına ilişkin
Arz-Kullanım ve Girdi Çıktı Tablolarını oluşturmuştur. Arz-Kullanım ve
Girdi-Çıktı Tabloları, bir ekonomide üretilen ve kullanılan mal ve hizmetlerin
ayrıntılı olarak analiz edilmesini sağlamakta ve ekonomi genelinde farklı
kaynaklardan derlenen verilerle arz ve talep arasında bir denge oluşturmakta ve
veriler arasında tutarlılık sağlamaktadır. Bu açıdan, Arz-Kullanım ve Girdi-Çıktı
Tabloları Gayrisafi Yurt İçi Hâsılanın (GSYH) hesaplanması için en uygun
araçlar olarak kabul edilmektedir. TÜİK açıklama metnine göre “Bu tablolar,
üretim sürecini, mal ve hizmetlerin (ürünlerin) kullanımını ve bu üretimden
yaratılan gelirin detaylı bir analizini sağlamaktadır. Arz Tablosu, yurt içinde
üretilen ve ithal edilen mal ve hizmetlerin arzını; Kullanım Tablosu, ürünlere
ve kullanım yerlerine göre, sanayilerin ara tüketim ve nihai kullanımlarını
göstermektedir. Nihai kullanımlarda, hanehalkının nihai tüketim harcamaları,
devletin nihai tüketim harcamaları, gayri safi sabit sermaye oluşumu, stok
değişimi ve ihracat da yer almaktadır. Ayrıca, çalışanlara yapılan ödemeler,
üretim üzerindeki net vergi (vergi-sübvansiyon), sabit sermaye tüketimi ve net
işletme artığının yer aldığı katma değer unsurlarının kullanımlarını da
göstermektedir.”[2]
TÜİK,
Aralık 2016 tarihinde de ulusal hesaplar sisteminde kapsamlı bir revizyon yapmış
ve 2009=100 bazlı yeni seriye geçmiştir. Ulusal hesap sisteminde yapılan kapsam,
yöntem ve güncellenen veri kaynakları ile
bilgi altyapısındaki gelişmelerin sağladığı imkanlarla ulusal hesap sisteminde önemli
bir revizyon yapılmıştır. Yapılan yenilikler ve değişiklikler sonucunda,
1998=100 bazlı GSYH serisi ile 2009=100 bazlı seri arasında 2012 yılında yüzde
10,79 oranında farklılık oluşmuştur. TÜİK, kapsam ve yöntem değişikliğinden
ortaya çıkan farkın yüzde 2,87, ölçüm sorunlarından kaynaklanan farklılığın
yüzde 7,97 olduğunu ifade etmiştir.[3]
TÜİK
tarafından yapılan yeni ana revizyon kapsamında, 1995-2023 dönemine ilişkin üretim-harcama
ve gelir yöntemine göre hesaplanan GSYH ve alt bileşenlerinin tümü revize edilmiştir.
Geçmiş ulusal hesap revizelerine göre, yıllık revizyon oranları oldukça sınırlı
kalmıştır. 2013-2023 dönemine ilişkin revize öncesi ve sonrasına ilişkin
veriler aşağıda yer almaktadır (Tablo:1). Gerek cari GSYH, gerek büyüme
oranlarında sınırlı bir revizyon olduğu görülmektedir. Benzer durum GSYH zımni
deflatörü içinde gözlenmektedir. 2023 yılı için cari fiyatlarla GSYH, yapılan revizyon
sonucunda yüzde 2,06 oranında yükseliş göstermiştir. Bu revizyonun GSYH için
zincirlenmiş hacim değişimine etkisi yüzde 0,1 oranında azalış iken, GSYH zimni
deflatörüne etkisi yüzde 0.05 puan yükseliş yönünde olmuştur.
Tablo:1- GSYH
Hesabında Yapılan Revizyonlar
|
|
Cari
Fiyatlarla GSYH (Milyon
TL.) |
GSYH
Reel Büyümesi (%) |
GSYH
Zımni Deflatörü (%) |
||||
|
|
Revizyon
Öncesi |
Revizyon
Sonrası |
Revize
Oranı (%) |
Revizyon
Öncesi |
Revizyon
Sonrası |
Revizyon
Öncesi |
Revizyon
Sonrası |
|
2012 |
1.581.479 |
1.590.049 |
0,54 |
4,8 |
4,8 |
7,42 |
7,29 |
|
2013 |
1.823.427 |
1.831.744 |
0,46 |
8,5 |
8,5 |
6,28 |
6,19 |
|
2014 |
2.054.898 |
2.062.358 |
0,36 |
4,9 |
4,6 |
7,39 |
7,64 |
|
2015 |
2.350.941 |
2.354.059 |
0,13 |
6,1 |
5,8 |
7,84 |
7,88 |
|
2016 |
2.626.560 |
2.629.988 |
0,13 |
3,3 |
3,3 |
8,13 |
8,13 |
|
2017 |
3.133.704 |
3.151.529 |
0,57 |
7,5 |
7,8 |
10,98 |
11,13 |
|
2018 |
3.761.166 |
3.806.479 |
1,20 |
3,0 |
3,5 |
16,51 |
16,73 |
|
2019 |
4.317.810 |
4.402.050 |
1,95 |
0,8 |
1,3 |
13,87 |
14,16 |
|
2020 |
5.048.568 |
5.141.711 |
1,84 |
1,9 |
1,8 |
14,79 |
14,73 |
|
2021 |
7.256.142 |
7.433.800 |
2,45 |
11,4 |
11,8 |
28,97 |
29,31 |
|
2022 |
15.011.776 |
15.325.857 |
2,09 |
5,5 |
5,4 |
96,04 |
95,53 |
|
2023 |
26.545.722 |
27.091.469 |
2,06 |
5,1 |
5,0 |
68,23 |
68,28 |
Kaynak:TÜİK ve
kendi hesaplamalarımız
(1)1999-2012
döneminde ortalama revize oranı cari fiyatlarla yüzde 0,43’tür.
(2)1999-2012
döneminde sabit fiyatlarla revize oranı yüzde 0,07 puandır.
2. Üretim, Harcama ve Gelir Yöntemine Göre GSYH ve
Bileşenlerindeki Revizeler:
Ulusal hesaplarda yapılan ana
revizyon, üretici sektörlerin katma değerlerinde, nihai harcama gruplarında ve
gelir türlerinde farklı oranda revizeye yol açmıştır. 2023 yılında cari
fiyatlarla GSYH verisinde yapılan revizyon yüzde 2,06 oranında olmasına karşın,
GSYH’nın alt bileşenlerinde farklı oranlarda revize söz konusu olmuştur. Üretim
yöntemine göre tarım sektörü katma değeri yüzde 5,87 oranında yukarı doğru
revize edilirken, bu oran sanayi sektöründe yüzde 1,71, inşaat sektöründe yüzde
0,07, hizmetler sektöründe ise yüzde 2,48’dir. Sektörler genelinde revizyon
oranı yüzde 2,37 olurken, vergi-sübvansiyonlarda aşağı yönlü yüzde 0,37
oranında revizyon yapılmıştır.
2023 yılında nihai talep
unsurlarında yapılan revizyon daha yüksek oranlarda olmuştur. Yerleşik hanehalkı
tüketim harcamalarında yüzde 7,14 oranında aşağı yönlü revizyon yapılırken,
devletin nihai tüketim harcamaları yüzde 3,13 oranında yükseltilmiştir. Sabit sermaya
yatırımları yüzde 5,31, mal ve hizmet ihracatı yüzde 2,05 oranında
yükseltilmiştir. En belirgin revizyonun stok değişiminde yapıldığı
görülmektedir. 2023 yılı Arz-Kullanım Tablosuna göre stoklarda 464 milyar lira
tutarında artış görülmektedir. Eski GSYH serisinde ise stoklarda (istatistiki
hata dahil) 502 milyar liralık azalış söz konusudur. TÜİK, kapsamlı bir ana
revizyon yapmasına rağnen, GSYH harcama serisinde stok değişimini ayrı bir
kalem olarak hesaplamamaktadır. Nitekim TÜİK, 2025 yılı 2.çeyrek GSYH harcama verisini
açıklarken, “stok değişmelerinin kalıntı
yöntemiyle hesaplandığını ve istatistiki hatayı da içerdiğini” dipnotta belirtmiştir.
Gelir yöntemiyle GSYH serisindeki en
yüksek revizyon yüzde 3,15 ile sabit sermaye tüketiminde yapılmıştır. Revizyon
oranı net işletme artığında yüzde 2,45, çalışanlara yapılan ödemelerde ise
yüzde 1,24 olmuştur. Üretim üzerindeki net vergi ise 349 milyar liradan 321
liraya indirilmiştir.
TABLO:2-Farklı
Yöntemlere Göre GSYH ve Bileşenleri (Cari Fiyat., Milyar TL.)
|
|
2
0 1 2 |
2
0 2 3 |
||||
|
Arz-Kullanım Tablosu |
Eski Seri |
Yeni Seri(1) |
Arz-Kullanım Tablosu |
Eski Seri |
Yeni Seri(1) |
|
|
|
Ü
r e t i m Y ö n t e m i |
|||||
|
1.TARIM |
122 |
122 |
122 |
1.731 |
1.635 |
1.731 |
|
2.SANAYİ |
303 |
304 |
307 |
6.179 |
6.075 |
6.179 |
|
İmalat Sanayi |
249 |
250 |
253 |
5.274 |
5.189 |
5.274 |
|
3.İNŞAAT |
117 |
117 |
117 |
1.459 |
1.458 |
1.459 |
|
4.HİZMETLER |
844 |
854 |
860 |
14.725 |
14.369 |
14.725 |
|
5.SEKTÖRLER
TOPLAMI |
1.386 |
1.397 |
1.406 |
24.094 |
23.537 |
24.094 |
|
6.Vergi-Sübvansiyon |
184 |
184 |
184 |
2.997 |
3.008 |
2.997 |
|
7.GSYH
(Alıcı Fiyatlarıyla) |
1.570 |
1.581 |
1.590 |
27.091 |
26.545 |
27.091 |
|
|
H
a r c a m a Y ö n t e m i |
|||||
|
1.Yerleşik
Hanehalkı Tüketim Har. |
979 |
979 |
946 |
14.637 |
15.762 |
14.637 |
|
2.Devletin
Nihai Tüketim Har. |
223 |
223 |
230 |
3.586 |
3.477 |
3.586 |
|
3.GS.Sabit
Sermaye Yatırımı |
419 |
428 |
436 |
8.906 |
8.457 |
8.906 |
|
4.Stok
Değişimi (İstatistiki H.) |
15 |
16 |
32 |
464 |
-502 |
464 |
|
5.Mal ve
Hizmet İhracatı |
372 |
385 |
397 |
8.646 |
8.472 |
8.646 |
|
6.Mal ve
Hizmet İthalatı |
-448 |
-450 |
-451 |
-9.148 |
-9.121 |
-9.148 |
|
7.GSYH
(Alıcı Fiyatlarıyla) |
1.570 |
1.581 |
1.590 |
27.091 |
26.545 |
27.091 |
|
|
G
e l i r Y ö n t e m i |
|||||
|
1.Çalışanlara
Yapılan Ödeme. |
439 |
439 |
439 |
7.756 |
7.661 |
7.756 |
|
2.Üretim
Üzerindeki Net Vergi |
5 |
5 |
5 |
-321 |
-349 |
-321 |
|
3.Sabit
Sermaye Tüketimi |
29 |
227 |
236 |
5.333 |
5.170 |
5.333 |
|
4.Net
İşletme Artığı |
913 |
726 |
726 |
11.326 |
11.055 |
11.326 |
|
5.Gayri Safi
Katma Değer |
1.386 |
1.397 |
1.406 |
24.094 |
23.537 |
24.094 |
|
6.Ürün
Üzerindeki Net Vergi |
184 |
184 |
184 |
2.997 |
3.008 |
2.997 |
|
7.GSYH
(Alıcı Fiyatlarıyla) |
1.570 |
1.581 |
1.590 |
27.091 |
26.545 |
27.091 |
Kaynak: TÜİK
Girdi-Çıktı Tabloları ve kendi hesaplamlarımız.
(1)Yeni
seri Eylül 2025 tarihinde yapılan revizyon sonrası verilerdir. Eski seri,
revizyon öncesi kullanılan verilerdir.
3.
Özel Nihai Tüketim ve Sabit Sermaye Yatırım Bileşenlerine İlişkin Revizeler:
2023 yılı eski ve yeni seriler
karşılaştırıldığında GSYH’da yapılan revizenin yüzde 2,06 ile oldukça sınırlı
olduğu görülmektedir. Ancak özel nihai tüketim harcamaları ve bazı alt bileşenlerinde
yapılan revizeler önemli boyutlara ulaşmaktadır. Özel nihai tüketim
harcamaları, yerleşik ve yerleşik olmayan hane halklarının tüketiminden
oluşmaktadır. Bu harcama kalemi genelinde yapılan revizeye göre, yeni seride 2023
yılında özel nihai tüketim harcamaları eski seriye göre yüzde 6,38 oranında azalmıştır.
Bu aşağı yönlü revize alt harcama gruplarında belirgin ölçüde farklılık
göstermektedir (Tablo:3).
Özel nihai tüketim harcamaları
içinde; gıda ve alkolsüz içecekler (%-6,9), mobilya (%-7,8),sağlık (%-7,1), ulaştırma
(%-12,8), eğlence-spor-kültür (%-31), eğitim (%-16,3), lokanta-konaklama (%-8,1)
ve diğer harcama grubu (%-11,5) oranında aşağı yönlü revize edilmiştir. Buna
karşılık; alkollu içecek-tütün (%0,6), giyim-ayakkabı (%10,6), konut (%9,9) ve bilgi-iletişim
(%31,9) oranında yukarı yönlü revize edilmiştir. 2023 yılında yukarı yönlü
revize edilen bu dört sektörün özel nihai tüketim harcamaları içindeki payları
yüzde 22,4’ten yüzde 26,6’ya yükselirken, diğerlerinin payı yüzde 77,6’dan
yüzde 73,4’e gerilemiştir (Tablo:3).
2023 yılında özel nihai tüketim
harcamaları eski seride, bir önceki yıla göre, yüzde 12 oranında reel artış
gösterirken, yeni seride bu artış oranı yüzde 8,3’e gerilemiştir. 2023 yılı özel
nihai tüketim harcamaları zımni fiyat deflatörü ise yüzde 62,1’den yüzde
63,6’ya yükselmiştir. Tüketim harcamalarında 2021-2023 dönemi birikimli büyümesi eski seride yüzde 60,4 iken yeni
seride yüzde 52,8’e gerilemiştir. Bu dönemde birikimli zımni fiyat deflatörü artışı
ise yüzde 261,3’ten yüzde 266,2’ye yükselmiştir.
Tablo:3-2023
Yılı Özel Nihai Tüketim Harcamalarına İlişkin Revizyonlar
|
|
Revize
Oranı(%) |
Cari
F.% Pay |
Cari
Fiy.% Değişim |
Sabit
Fiy.% Değişim |
Deflatör
(%) |
||||
|
Eski |
Yeni |
Eski |
Yeni |
Eski |
Yeni |
Eski |
Yeni |
||
|
1.Gıda ve
Alkolsüz İçecek |
-6,9 |
22,8 |
22,7 |
78,8 |
83,8 |
6,5 |
8,1 |
67,9 |
70,0 |
|
2.Alkollü
İçecek,Tütün |
0,6 |
2,3 |
2,5 |
79,1 |
79,1 |
16,6 |
13,9 |
53,6 |
57,2 |
|
3.Giyim ve
Ayakkabı |
10,6 |
7,0 |
8,3 |
80,9 |
79,2 |
8,9 |
5,0 |
66,1 |
70,7 |
|
4.Konut,Su,Elektrik,Gaz
|
9,9 |
11,1 |
13,0 |
62,3 |
69,5 |
12,6 |
13,1 |
44,2 |
49,8 |
|
5.Mobilyalar |
-7,8 |
7,7 |
7,6 |
68,7 |
72,6 |
13,5 |
13,5 |
48,7 |
52,1 |
|
6.Sağlık |
-7,1 |
2,2 |
2,1 |
82,7 |
57,9 |
16,2 |
1,9 |
57,2 |
54,9 |
|
7.Ulaştırma |
-12,8 |
19,7 |
18,4 |
95,6 |
85,5 |
15,2 |
8,8 |
69,7 |
70,5 |
|
8.Bilgi ve
İletişim |
31,9 |
2,0 |
2,8 |
81,0 |
55,5 |
10,9 |
9,3 |
63,2 |
42,3 |
|
9.Eğlence,Spor
ve Kültür |
-31,0 |
7,2 |
5,3 |
91,5 |
72,8 |
32,6 |
19,9 |
44,5 |
44,2 |
|
10.Eğitim |
-16,3 |
1,1 |
1,0 |
78,8 |
86,8 |
5,2 |
5,7 |
69,9 |
76,7 |
|
11.Lokanta
ve Konaklama |
-8,1 |
9,6 |
9,4 |
97,1 |
85,4 |
4,2 |
-0,2 |
89,1 |
85,7 |
|
12.Diğerleri |
-11,5 |
7,4 |
7,0 |
75,4 |
61,3 |
10,1 |
-1,1 |
59,4 |
63,1 |
|
ÖZEL NİHAİ
TÜKETİM |
-6,4 |
100,0 |
100,0 |
81,5 |
77,1 |
12,0 |
8,3 |
62,1 |
63,6 |
Kaynak:
TÜİK ve kendi hesaplamalarımız.
2023 yılında sabit sermaye
yatırımları genelinde yüzde 5,3 olan revize oranı, alt bileşenlerde önemli
farklılık göstermektedir. İnşaat yatırımlarında revize oranı yüzde 0,6 iken, bu
oran makine-teçhizat yatırımlarında yüzde 9,1, diğer aktiflerde ise yüzde
7,6’dır. Toplam sabit sermaye yatırımlarında inşaat yatırımlarının payı yüzde
42,8’den yüzde 40,9’a gerilerken, makine-teçhizat yatırımlarının payı yüzde
47,1’den yüzde 48,8’e yükselmiştir.
Tablo:4-2023 Yılı Sabit Sermaye Yatırım Harcamalarına
İlişkin Revizyonlar
|
|
Revize
Oranı(%) |
Cari
F.% Pay |
Cari
Fiy.% Değişim |
Sabit
Fiy.% Değişim |
Deflatör
(%) |
||||
|
Eski |
Yeni |
Eski |
Yeni |
Eski |
Yeni |
Eski |
Yeni |
||
|
İnşaat |
0,6 |
42,8 |
40,9 |
97,6 |
93,5 |
3,8 |
1,4 |
90,4 |
90,8 |
|
Makine ve
Teçhizat |
9,1 |
47,1 |
48,8 |
91,7 |
86,8 |
12,8 |
10,9 |
70,0 |
68,5 |
|
Diğer
Aktifler |
7,6 |
10,1 |
10,3 |
82,1 |
94,0 |
6,6 |
13,3 |
70,9 |
71,3 |
|
GS. SABİT
SERMAYE YAT. |
5,3 |
100,0 |
100,0 |
93,2 |
90,3 |
8,4 |
7,3 |
78,3 |
77,2 |
Kaynak:
TÜİK ve kendi hesaplamalarımız.
Eski seride 2023 yılında sabit
sermaye yatırımları sabit fiyatlarla yüzde 8,4 artarken, yeni seride bu oran
yüzde 7,3’e gerilemektedir. Bu gerileme makine-teçhizat büyüme hızının yüzde
12,8’den yüzde 10,9’a revize edilmesinden kaynaklanmaktadır. Sabit sermaye
yatırımları zımni fiyat deflatörü de yüzde 78,3’ten yüzde 77,2’ye revize
edilmiştir.
4.Girdi-Çıktı Tablolarına Göre
Üretim ve Katma Değer Yapısındaki Değişim:
Çalışmanın
bu bölümünde TÜİK tarafından açıklanan “2023 Yılı Arz-Kullanım Tablolarından”
yararlanarak ekonominin yapısında 1985-2023 döneminde gözlenen değişimler ele
alınacaktır. 1985-2012 dönemine ilişkin veri ve değerlendirmeler için daha önce
yaptığımız çalışmalardan yararlanacağız.[4]
1985-2012 döneminde, üretimin sektörel dağılımı incelendiğinde, en belirgin
eğilim tarım ve imalat sanayi sektörlerinin payında düzenli bir düşüş
görülmesidir. 1985 yılında, yüzde 13,7 olan tarım sektörünün payı, 1998 yılında
yüzde 10,9’a, 2012 yılında ise yüzde 5,8’e gerilemiştir (Tablo:5). İmalat
sanayinin payında da gerileme gözlenmiştir. 1985 yılında imalat sanayi
üretiminin toplam üretim içindeki payı yüzde 41,1 iken, bu pay 1998 yılında
yüzde 33,4’e, 2012 yılında ise yüzde 30,6’ya gerilemiştir. 1985-2012 döneminde,
enerji, inşaat ve hizmetler sektörünün paylarında yükseliş gözlenmiştir. Temel
mal üreten sektörlerin payları gerilerken, 1985 yılında yüzde 35,5 olan
hizmetler sektörünün payı 1998 yılında yüzde 44,2’ye, 2012 yılında ise yüzde
47,2’ye yükselmiştir.
2023
yılı girdi-çıktı tablosuna göre, tarım, inşaat ve hizmetler sektörünün üretim içindeki
payları gerilerken, 2012 yılında yüzde 30,6 olan imalat sanayi payının yüzde 33’e
çıktığı görülmektedir. Enerji sektörünün payında da 2023 yılında yükseliş
gözlenmiştir. Gayrisafi katma değer içinde imalat sanayi ve hizmetler
sektörünün payı yükselmiştir. 2012 yılında yüzde 19,3’e gerileyen imalat
sanayinin payı 2023 yılında yüzde 21,6’ya yükselmiş, hizmetler sektörünün payı
ise yüzde 60,8’den yüzde 61,9’a çıkmıştır (Tablo:5). Tarım, enerji ve inşaat
sektörünün gayrisafi katma değer içindeki payı gerilemiştir. 2012 yılında yüzde 8’e yükselen inşaat sektörünün
payı 2023 yılında yüzde 5,8’e düşmüştür.
Tablo:5- Üretim ve Katma Değerin Sektörel Dağılımı (Yüzde
Pay)
|
|
Üretim |
G.S.Katma Değer
(Alıcı Fiy.) |
||||||
|
1985 |
1998 |
2012 |
2023 |
1985 |
1998 |
2012 |
2023 |
|
|
Tarım |
13,68 |
10,90 |
5,77 |
4,64 |
16,47 |
12,43 |
7,52 |
6,62 |
|
Madencilik |
1,43 |
0,82 |
1,11 |
1,09 |
1,92 |
1,01 |
1,38 |
1,20 |
|
İmalat
Sanayi |
41,09 |
33,40 |
30,57 |
32,96 |
26,13 |
22,66 |
19,27 |
21,62 |
|
Enerji |
2,23 |
2,17 |
5,23 |
6,32 |
2,27 |
2,38 |
3,05 |
2,86 |
|
İnşaat |
6,04 |
8,55 |
10,07 |
9,08 |
5,10 |
7,19 |
8,00 |
5,84 |
|
Hizmetler |
35,53 |
44,16 |
47,25 |
45,90 |
48,11 |
54,34 |
60,78 |
61,86 |
|
Toplam |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
Kaynak:
TÜİK, Girdi-Çıktı Tabloları.
Üretimin
sektörel dağılımındaki değişim, üretimin girdi yapısında da önemli bir değişime
neden olmuştur. 1985 yılında yerli girdi kullanımının toplam üretim içindeki
payı yüzde 37,5 iken, bu pay 1998 yılında yüzde 33,5’e gerilemiş, 2012 yılında yüzde
39,9’a yükselmiş, 2023 yılında ise yüzde 41,2 olarak gerçekleşmiştir. İthal
girdi kullanımının toplam üretim içindeki payı, 1985-1998 yıllarında yüzde 7
civarında iken, bu pay 2012 yılında yüzde 10,6’ya, 2023 yılında ise yüzde 12,8’e
yükselmiştir (Tablo:6). 1985 yılında yüzde 55,4 olan katma değer/üretim oranı,
1998 yılında yüzde 58,7’ye yükselmiş, 2012 yılında yüzde 49,6’ya, 2023 yılında ise
yüzde 46’ya gerilemiştir. 1985 yılında yüzde 11 olan ücret/üretim oranı 2012
yılında yüzde 14,8 olarak gerçekleşmiştir. 1985 yılında yüzde 38,9 olan ücret
dışı gelirlerin üretim değeri içindeki payı ise, 1998 yılında yüzde 42,7’ye
yükselmiş, 2012 ve 2023 yıllarında ise yüzde 32 civarına gerilemiştir (Tablo:6).
Tablo:6- Üretimin Girdi Yapısındaki Değişim (Yüzde Pay)
|
|
Sektörler Toplamı |
İmalat Sanayi |
||||||
|
1985 |
1998 |
2012 |
2023 |
1985 |
1998 |
2012 |
2023 |
|
|
Yerli Girdi Toplamı |
37,51 |
33,47 |
39,85 |
41,15 |
49,90 |
45,40 |
47,72 |
48,68 |
|
İthal Girdi Toplamı |
7,06 |
7,78 |
10,57 |
12,83 |
14,85 |
14,75 |
21,03 |
21,13 |
|
GS Kat. Değ. (Alıcı
Fiy.) |
55,43 |
58,74 |
49,58 |
46,02 |
35,25 |
39,85 |
31,25 |
30,19 |
|
Vasıtalı Vergiler-Net |
5,48 |
1,88 |
2,89 |
-0,61 |
8,34 |
0,99 |
3,31 |
-0,10 |
|
Ücret Ödemeleri |
11,01 |
14,16 |
14,83 |
14,81 |
6,33 |
8,18 |
9,70 |
10,07 |
|
Ücret Dışı Gelirler |
38,94 |
42,70 |
31,86 |
31,83 |
20,58 |
30,68 |
18,24 |
21,11 |
|
Toplam |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
Kaynak:
TÜİK, Yurt İçi Girdi-Çıktı Tabloları ve kendi hesaplamalarımız.
Ekonominin
temel üretici sektörü olan imalat sanayinin girdi yapısındaki değişimin
incelenmesinde yarar görülmektedir. İmalat sanayiinde yerli girdi kullanımının
üretim içindeki payı 2012 yılında yüzde 47,7 iken bu pay 2023 yılında yüzde 48.7’ye
yükselmiştir. İmalat sanayiinde 2012 yılında yüzde 15’lerden yüzde 21’e
yükselen ithal girdi kullanımı, 2023 yılında da aynı seviyede kalmıştır
(Tablo:6). 2012 yılında imalat sanayiinde, ithal ve yerli girdi kullanımındaki
yükseliş, katma değer/üretim oranında düşüşü beraberinde getirmiştir. 1998
yılında yüzde 39,9 olan katma değer/üretim oranı 2012 yılında yüzde 31,3’e,
2023 yılında da yüzde 30,2’ye gerilemiştir. İncelenen dönemde, ücret/üretim
oranında sınırlı bir yükseliş gözlenirken, ücret dışı gelirin üretim değeri
içindeki payı 2012 yılında yüzde 18,2’ye gerilemiş, 2023 yılında ise yüzde 21,1’e
yükselmiştir. Bu durum imalat sanayinin kar ve katma değer yaratma
kapasitesinin önemli ölçüde zayıfladığına işaret etmektedir. Bu aynı zamanda,
firmaların büyüme ve yatırım için borçlanmak zorunda olduklarını da
göstermektedir.
5.Sektörel
İthal Girdi Kullanımı:[5]
2023 yılında, doğrudan ithal girdi
kullanımı (ithal girdi/üretim oranı) yüzde 10,6’dan yüzde 11,4’e yükselmiştir.
En belirgin yükseliş, tarım, madencilik ve inşaat sektörlerinde
gerçekleşmiştir. İmalat ve enerji sektörlerinde doğrudan ithal girdi/üretim
oranında azalış gözlenmiştir (Tablo:7). Doğrudan ithal girdi/üretim oranı
imalat sanayiinde yüzde 20,5’e, enerji sektöründe ise yüzde 16,5’e
gerilemiştir. Bu dönemde, enerji dışında, sektörlerin dolaylı ithal girdi
kullanımlarında artış gözlenmiş ve toplam ithal girdi kullanım oranı yüzde 18,9’dan
yüzde 21,2’ye yükselmiştir. 2023 yılında toplam ithal girdi kullanım oranı
enerji sektöründe yüzde 33,1, imalat sanayiinde yüzde 32,5, madencilik
sektöründe yüzde 17,7, hizmetler sektöründe ise yüzde 9,7 olmuştur. İnşaat
sektöründe dolaylı ithal girdi kullanımındaki yükseliş nedeniyle, toplam ithal
girdi kullanım oranı yüzde 18,9’dan yüzde 26,1’e çıkmıştır.
Tablo:7- Sektörlerin İthal Girdi Kullanımları (Yüzde)
|
|
Doğrudan
Kullanım |
Toplam
Kullanım |
||||||
|
1985 |
1998 |
2012 |
2023 |
1985 |
1998 |
2012 |
2023 |
|
|
Tarım |
2,19 |
3,74 |
5,15 |
7,91 |
7,44 |
6,88 |
9,99 |
12,58 |
|
Madencilik |
1,68 |
2,25 |
7,05 |
9,21 |
7,32 |
5,62 |
13,90 |
17,71 |
|
İmalat
Sanayi |
14,85 |
14,75 |
21,03 |
20,47 |
22,10 |
21,89 |
31,71 |
32,51 |
|
Enerji |
2,52 |
13,22 |
19,93 |
16,50 |
13,45 |
15,84 |
40,03 |
33,14 |
|
İnşaat |
5,17 |
7,29 |
6,64 |
11,84 |
14,34 |
14,51 |
18,87 |
26,12 |
|
Hizmetler |
0,74 |
3,44 |
4,35 |
4,48 |
6,89 |
6,23 |
9,47 |
9,74 |
|
Toplam |
7,06 |
7,78 |
10,57 |
11,39 |
13,82 |
12,44 |
18,89 |
21,16 |
Kaynak:
TÜİK, Yurt İçi Girdi-Çıktı Tabloları ve kendi hesaplamalarımız.
6. Sektörel İşgücü Ödemeleri:
İthal girdi yoğunluğuna benzer
şekilde, sektörel işgücü ödemelerinden yararlanılarak, sektörlerin ücret
yoğunlukları hesaplanmıştır. 1985 yılında doğrudan ücret yoğunluğu (işgücü ödemeleri/üretim
oranı) ekonomi genelinde yüzde 11 iken, 2012 ve 2023 yıllarında yüzde 14,8 olarak
gerçekleşmiştir. Doğrudan ücret yoğunluğunun en yüksek olduğu sektörler,
sırasıyla, hizmetler, inşaat ve madencilik sektörleridir. 2023 yılında imalat,
inşaat ve hizmetler sektörlerinde yükselen doğrudan ücret yoğunluğu madencilik
sektöründe düşüş göstermiştir (Tablo:8). 2012 yılında 24,8 milyon kişi olan
toplam istihdam, 2023 yılında 31,6 milyon kişiye yükselmiştir. Bu dönemde ücretli
çalışanların toplam istihdam içindeki payıda yüzde 60 civarından yüzde 71,4’e
yükselmiştir. Ücretli çalışan istihdamında önemli bir artış olmasına karşın, 2023
yılında ücret ödemelerinin üretim içindeki payı yüzde 14,8’de sabit kalmıştır.
Tablo:8- Sektörlerin Ücret Yoğunluğu (Yüzde)
|
|
Doğrudan Kullanım |
Toplam Kullanım |
||||||
|
1985 |
1998 |
2012 |
2023 |
1985 |
1998 |
2012 |
2023 |
|
|
Tarım |
7,69 |
7,35 |
1,46 |
2,79 |
10,77 |
11,11 |
4,46 |
6,09 |
|
Madencilik |
23,32 |
21,33 |
16,13 |
13,88 |
25,69 |
25,10 |
21,69 |
22,08 |
|
İmalat
Sanayi |
6,33 |
8,18 |
9,70 |
10,07 |
12,59 |
15,10 |
18,04 |
19,49 |
|
Enerji |
10,00 |
11,79 |
5,02 |
4,15 |
14,54 |
17,45 |
11,03 |
9,13 |
|
İnşaat |
19,97 |
17,03 |
13,00 |
14,96 |
26,59 |
23,91 |
19,06 |
23,68 |
|
Hizmetler |
15,75 |
19,80 |
21,97 |
22,61 |
17,98 |
23,66 |
28,39 |
29,22 |
|
Toplam |
11,01 |
14,16 |
14,83 |
14,81 |
15,33 |
19,33 |
22,05 |
23,09 |
Kaynak:
TÜİK, Yurt İçi Girdi-Çıktı Tabloları ve kendi hesaplamalarımız.
2012 yılında ekonomi genelinde yüzde
22,1 olan toplam ücret yoğunluğu (doğrudan ve dolaylı işgücü girdi kullanımı)
2023 yılında yüzde 23,1 olarak gerçekleşmiştir. Bu oran imalat sanayi
sektöründe yüzde 18’den yüzde 19,5’e, hizmetler sektöründe ise yüzde 28,4’ten
yüzde 29,2’ye yükselmiştir. En belirgin yüseliş inşaat sektöründe olmuştur. Bu
sektörde toplam ücret yoğunluğu yüzde 19,1’den yüzde 23,7’ye yükselmiştir.
Tarım ve madencilik sektörlerinde toplam ücret yoğunluğu, sırasıyla yüzde 6,1
ve yüzde 22,1’e yükselmiştir. 2012 yılında enerji sektöründe yüzde 17,5’tan
yüzde 11’e gerileyen toplam ücret yoğunluğu, 2023 yılında da yüzde 9,1’e
gerilemiştir.
7. İmalat Sanayi Sektörlerinde
İthal Girdi ve Ücret Yoğunluğu:
Bu bölümde 2012 ve 2023 yıllarında
imalat sanayi alt sektörlerinde doğrudan ve dolaylı ithal girdi ve ücret
yoğunluğuna ilişkin bilgi verilecektir.İmalat sanayi ithal girdi kullanımı
açısından ilk sırada yer alan bir sektördür. 2000’li yıllarda uygulanan
politikaların etkisiyle imalat sanayi üretim ve ihracatının ithalata
bağımlılığı artmıştır. Nitekim 1985 ve 1998 yıllarında imalat sanayii
genelinde, dolaylı ithal girdi kullanımlarını da kapsayan toplam ithal girdi
kullanım oranı yüzde 22 civarında gerçekleşmişti. Ancak bu oran, 2012 yılında yüzde
31.7’ye, 2023 yılında ise yüzde 32,5’e yükselmiştir (Tablo:9). Diğer bir
ifadeyle, imalat sanayi genelinde ithalata bağımlılık oranı 2023 yılında istikrar
kazanmıştır.
2023
yılında imalat sanayi alt sektörlerinin önemli bir kısmında, 2012 yılına göre,
toplam ithal girdi kullanımında belirgin bir düşüş gözlenmiştir. Bu alt
sektörler, kağıt-kağıt ürünleri (%36,8’den %27,5’e), kok ve rafine petrol
ürünleri (%70,4’ten %63,4’e), temel eczacılık ürünleri (%29,4’ten %23,9’a), bilgisayar-elektronik
(%34,4’ten %29,7’ye) ve motorlu kara taşıtları (%43,3’ten %38,3’e) sektörleridir.
Toplam ithal girdi kullanımının belirgin arttığı alt sektörler ise, kimyasal
ürünler (%41,8’den %45,6’ya), ana metal sanayi (%44’ten %50,5’e), metal
ürünler-madeni eşya (%28,3’ten %36,4’e) ve mobilya (%24,3’ten %27,5’e)
sektörleridir. Toplam ithal girdi kullanımının 2023 yılında yüzde 20 ile yüzde
22,5 arasında olan gıda-içecek, tekstil-giyim-deri ve ağaç-mantar ürünleri
sektörlerinde ithal girdi kullanımında sınırlı yükseliş veya düşüş gerçekleşmiştir
(Tablo:9).
Tablo:9- İmalat Sanayi Sektörlerinde İthal Girdi ve Ücret
Kullanım Oranları (Yüzde)
|
|
İthal Girdi |
Ücret |
||||||
|
|
Doğrudan |
Toplam |
Doğrudan |
Toplam |
||||
|
2012 |
2023 |
2012 |
2023 |
2012 |
2023 |
2012 |
2023 |
|
|
Gıda,
İçecekler,Tütün Ürün. |
10,49 |
10,48 |
18,75 |
19,92 |
7,74 |
7,25 |
15,03 |
16,15 |
|
Tekstil,
Giyim, Deri Ürün. |
12,17 |
10,64 |
23,80 |
22,33 |
12,92 |
15,09 |
24,31 |
28,07 |
|
Kereste,
Ağaç, Mantar Ürün. |
13,80 |
10,63 |
24,10 |
22,48 |
9,72 |
8,83 |
17,28 |
18,84 |
|
Kağıt
ve Kağıt Ürünleri |
26,92 |
15,15 |
36,84 |
27,48 |
8,47 |
9,55 |
15,55 |
20,39 |
|
Kok
ve Rafine Petrol Ürünleri |
68,23 |
60,37 |
70,37 |
63,37 |
1,12 |
5,38 |
3,83 |
8,12 |
|
Kimyasal
Ürünler |
32,43 |
34,12 |
41,81 |
45,77 |
6,00 |
6,11 |
11,81 |
12,36 |
|
Temel
Eczacılık Ürünleri |
21,47 |
16,04 |
29,36 |
23,86 |
21,36 |
16,54 |
29,27 |
23,71 |
|
Kauçuk
ve Plastik Ürün. |
28,64 |
21,96 |
40,69 |
35,07 |
11,26 |
12,28 |
18,41 |
20,99 |
|
D.Metalik
Olmayan Mineraller |
9,90 |
9,93 |
20,74 |
22,51 |
11,77 |
11,91 |
21,77 |
22,92 |
|
Ana
Metal Sanayi |
31,41 |
35,14 |
43,98 |
50,45 |
5,03 |
4,85 |
13,29 |
13,74 |
|
Metal
Ürünler, Madeni Eşya |
14,29 |
22,22 |
28,27 |
36,35 |
13,60 |
12,08 |
21,34 |
20,46 |
|
Bilgisayar,Elektronik,
Optik Ür. |
26,42 |
17,78 |
34,38 |
29,68 |
11,83 |
12,33 |
18,98 |
22,64 |
|
Elektrikli
Teçhizat |
24,34 |
25,20 |
39,28 |
39,75 |
11,12 |
10,31 |
20,98 |
19,47 |
|
Makine-Teçhizat |
21,03 |
18,88 |
33,28 |
31,80 |
14,40 |
14,14 |
22,56 |
23,59 |
|
Motorlu
Kara Taşıtları |
29,54 |
22,47 |
43,34 |
38,28 |
9,41 |
7,78 |
18,64 |
18,94 |
|
Mobilya,
Diğer Mamul Eşyalar |
13,04 |
15,74 |
24,28 |
27,52 |
10,70 |
13,36 |
20,43 |
22,44 |
|
TOPLAM İMALAT SANAYİ |
21,03 |
20,47 |
31,71 |
32,51 |
9,70 |
10,07 |
18,03 |
19,49 |
Kaynak:
TÜİK, Yurt İçi Girdi-Çıktı Tabloları ve kendi hesaplamalarımız.
2023
yılında toplam ücret yoğunluğu imalat sanayi genelinde yüzde 18’den yüzde
19,5’e yükselmiştir. Tekstil-giyim-deri, kağıt-kağıt ürünleri, kok ve rafine petrol
ürünleri, bilgisayar-elektronik ve mobilya sektörlerinde toplam ücret yoğunluğu
imalat sanayi genelinden daha yüksek artmıştır.
[1] TÜİK, Ulusal Hesaplar Sisteminde “Ana Revizyon” Kapsamında Yapılan
Çalışmalar-Açıklama Metni, TÜİK Ulusal Hesaplar Daire Başkanlığı 01.09.2025.
[2] A.g.e.
[3] Zafer YÜKSELER, “2009 Referans Yıllı Yeni Milli Gelir Serisi ve Analizi, Şubat 2017. https://www.researchgate.net/publication/313419893_2009_Referans_Yilli_Yeni_Milli_Gelir_Serisi_ve_Analizi?
[4] Zafer Yükseler, “1985-2012 Döneminde Türkiye Ekonomisinde Yapısal Değişim ve İthalat Bağımlılığı”, Nisan 2019.https://www.researchgate.net/publication/332704224_19852012_DONEMINDE_TURKIYE_EKONOMISINDE_YAPISAL_DEGISIM_VE_ITHALAT_BAGIMLILIGI?
[5] Doğrudan ve dolaylı ithal girdi yoğunluğu ve ücret yoğunluğu
hesaplamasına ilişkin yöntem için bakınız “Zafer Yükseler, “1985-2012 Döneminde Türkiye Ekonomisinde Yapısal
Değişim ve İthalat Bağımlılığı”, Nisan 2019.https://www.researchgate.net/publication/332704224_19852012_DONEMINDE_TURKIYE_EKONOMISINDE_YAPISAL_DEGISIM_VE_ITHALAT_BAGIMLILIGI?”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder