YAŞAM MEMNUNİYETİ DETAY BİLGİLERİ
(20 Şubat 2023, Zafer YÜKSELER)
TÜİK, 2022 yılı Yaşam Memnuniyeti Anket sonuçlarını kamuoyuna
açıklamıştır. Yaşam Memnuniyeti Anketi, Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde bulunan hanelerde
yaşayan 18 ve daha yukarı yaştaki T.C. vatandaşları ile yabancı uyruklu
kişileri kapsamaktadır.
Araştırmada, kurumsal nüfus (üniversite öğrenci yurdu, huzurevi, bakımevi, ceza
ve tutukevi, ıslahevi, yetiştirme yurdu, askeri birlik ve kışla vb.) kapsam
dışı tutulmaktadır. Araştırma verileri, örnek hanehalkı
adreslerinde yaşayan 18 ve daha yukarı yaştaki bireylerle yüz yüze görüşme
yöntemi ile toplanmaktadır. Türkiye düzeyinde tahmin verme amacıyla tasarlanan Yaşam
Memnuniyeti Araştırması, yılda bir kez her yılın Kasım ayında gerçekleştirilmektedir.
2022 yılında,
bir önceki yıla göre, mutluluk düzeyinde sınırlı, umut düzeyinde ise belirgin
bir yükseliş gözlenmektedir. Umut düzeyi erkek ve kadınlarda artarken, mutluluk
düzeyi erkeklerde artmış, kadınlarda ise düşüş göstermiştir. Kovit-19 salgını
ve ekonomik karmaşanın yaşandığı son üç yılı, 2016-2019 dönemi ile
karşılaştırdığımızda, mutluluk ve umut düzeyinin belirgin ölçüde düşüş
gösterdiği görülmektedir. Özellikle erkeklerde ve 18-24 ile 25-34 yaş grubunda
mutluluk düzeyinin belirgin ölçüde düştüğü görülmektedir. Araştırma kapsamındaki pek
çok değişkende 2021 yılında olumsuz gelişme gözlenmesine karşın mutluluk düzeyi
yükselmiş ve bu eğilimini 2022 yılında da sınırlı ölçüde devam ettirmiştir. 2021
yılında belirgin bir düşüş gösteren umut düzeyi, 2022 yılında tekrar yükselmiş,
ancak salgının yaşandığı 2020 yılı seviyesine henüz gelememiştir.
TABLO:1-TÜİK YAŞAM
MEMNUNİYETİ ANKETİ
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
MUTLULUK DÜZEYİ (%) |
|
||||||
Toplam |
61,3 |
58,0 |
53,4 |
52,4 |
48,2 |
49,3 |
49,7 |
Erkek |
58,1 |
53,6 |
49,6 |
47,6 |
43,2 |
43,9 |
46,5 |
Kadın |
64,5 |
62,4 |
57,1 |
57,0 |
53,1 |
54,6 |
52,7 |
Yaş Grubu |
|
|
|
|
|
|
|
18-24 |
65,1 |
61,3 |
55,4 |
56,7 |
47,1 |
44,5 |
47,9 |
25-34
|
62,0 |
58,6 |
53,2 |
52,0 |
46,8 |
46,6 |
46,8 |
35-44
|
58,2 |
55,9 |
50,7 |
50,6 |
45,4 |
50,2 |
47,9 |
45-54 |
58,3 |
53,1 |
47,8 |
49,7 |
46,2 |
48,8 |
48,0 |
55-64 |
62,3 |
56,2 |
55,7 |
48,7 |
49,0 |
50,9 |
52,5 |
65+ |
64,5 |
66,1 |
61,2 |
58,5 |
57,7 |
56,2 |
57,7 |
Evli |
64,7 |
60,6 |
56,3 |
55,6 |
51,7 |
54,0 |
54,5 |
Evli Olmayan |
53,5 |
52,4 |
46,7 |
45,1 |
41,3 |
40,1 |
40,4 |
UMUT DÜZEYİ (%) |
|
||||||
Toplam |
76,8 |
73,4 |
72,1 |
70,0 |
69,6 |
60,7 |
64,9 |
Erkek |
77,0 |
72,2 |
71,1 |
69,0 |
68,5 |
59,1 |
64,8 |
Kadın |
76,7 |
74,7 |
73,0 |
70,8 |
70,7 |
62,4 |
64,9 |
Kaynak: TÜİK.
TÜİK, haber
bültenlerinde, son yıllarda “sosyo-ekonomik duruma ilişkin soru ve cevaplara”
yer verilmemektedir. Aşağıdaki tablolarda, bu soruların bir kısmına verilen
cevaplar yer almaktadır. Bu cevaplar TÜİK-Merkezi Veri Dağıtım Sisteminden elde
edilmiştir. 2018 -2022 verileri ile Küresel Krizin yaşandığı ve ekonominin yüzde
4,8 oranında küçüldüğü 2009 krizi döneminde verilen cevapların
karşılaştırılmasının ilginç olacağı düşünülerek, aşağıdaki tablolarda 2009
verilerine de yer verilmiştir.
2020 yılında salgının yol açtığı sorunlara rağmen
sınırlı bir bozulma gösteren “Aylık Hane Halkı Gelirinden Duyulan Memnuniyet”,
2021 yılında, önemli ölçüde gerilemişti. 2022 yılında memnuniyet düzeyi tekrar
2020 yılı düzeyine yaklaşmıştır. 2020 yılında (çok memnun + memnun)
olanların oranı yüzde 39,88 iken, bu oran 2021 yılında yüzde 35,61’e gerilemiş,
2022 yılında ise yüzde 38,75 olmuştur. Salgın nedeniyle işyerlerinin kapanması
ve geniş tanımlı işsizlik oranlarındaki yüksek artışlar 2020 yılında hane halkı
gelirinden memnuniyeti fazla olumsuz etkilememişti. Nitekim gelirinden (memnun
değil + hiç memnun değil) oranı, 2019 yılında yüzde 37,31 iken, bu oran 2020
yılında yüzde 33,68’e gerilemişti. Ancak memnuniyetsizlerin oranı 2021 yılında
yüzde 42,85’e çıkmış, 2022 yılında ise yüzde 37,92 olmuştur. 2022 Temmuz
ayında yapılan asgari ücret ve memur maaş artışlarının memnuniyeti olumlu yönde
etkilediği görülmektedir. Orta düzeyde memnun cevabını verenlerin oranı
yüzde 20’yi aşarken, hiç memnun olmayanların oranı yüzde 10’un altında
bulunmaktadır. Ankete verilen cevaplarda “beterin beteri vardır” düşüncesiyle
bugün ki duruma şükür eğiliminin hakim olduğu görülmektedir.
TABLO:2-YAŞAM MEMNUNİYETİ
ANKETİ: DETAY SORU VE CEVAPLARI
|
2009 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
1.Aylık
Hanehalkı Gelirinden Duyulan Memnuniyet (%) |
||||||
Çok Memnun |
2,44 |
1,97 |
2,28 |
3,10 |
1,40 |
2,39 |
Memnun |
29,02 |
37,83 |
37,88 |
36,78 |
34,21 |
36,36 |
Orta |
25,78 |
22,91 |
23,53 |
26,44 |
21,55 |
23,33 |
Memnun Değil |
32,92 |
30,38 |
29,73 |
24,48 |
34,16 |
28,86 |
Hiç Memnun Değil |
9,85 |
6,90 |
7,58 |
9,20 |
8,69 |
9,06 |
2.
İşten Elde Edilen Kazançtan Memnuniyet |
||||||
ERKEK-Çok Memnun+Memnun |
26,52 |
41,74 |
43,55 |
41,95 |
39,71 |
43,85 |
Memnun Değil+Hiç Memnun |
47,85 |
36,04 |
34,50 |
31,19 |
38,93 |
34,66 |
Kazancı Yok |
1,79 |
1,32 |
0,47 |
0,71 |
0,41 |
0,39 |
KADIN-Çok Memnun+Memnun |
25,41 |
42,45 |
42,97 |
42,67 |
39,60 |
42,99 |
Memnun Değil+Hiç Memnun |
34,73 |
30,27 |
31,86 |
27,50 |
35,20 |
33,28 |
Kazancı Yok |
20,18 |
6,26 |
6,18 |
3,27 |
3,99 |
1,03 |
3.
Son Bir Yılda Gelirin Azalması |
||||||
ERKEK-Evet |
37,87 |
36,23 |
35,56 |
41,37 |
38,52 |
36,28 |
Hayır |
45,06 |
58,21 |
59,23 |
53,92 |
56,80 |
58,14 |
İlgili Değil |
17,07 |
5,55 |
5,21 |
4,71 |
4,68 |
5,58 |
KADIN-Evet |
18,44 |
19,06 |
19,72 |
26,49 |
22,44 |
27,14 |
Hayır |
33,97 |
54,21 |
55,64 |
53,96 |
58,07 |
56,51 |
İlgili Değil |
47,59 |
26,73 |
24,65 |
19,55 |
19,49 |
16,36 |
4.
Son 1 Yılda Daha Ucuz Ürünlere Yönelme (%) |
||||||
Evet |
60,04 |
72,15 |
69,29 |
71,58 |
73,89 |
75,68 |
Hayır |
39,96 |
27,85 |
30,71 |
28,42 |
26,11 |
24,32 |
Kaynak: TÜİK Yaşam Memnuniyeti-Merkezi
Dağıtım Sistemi, biruni.tuik.gov.tr.
2009 krizinde,
aylık hane gelirinden ve işten elde edilen kazançtan memnuniyetin ciddi ölçüde
düşük olduğu görülmektedir (Tablo:2). 2018-2022 döneminde gelir ve kazançtan
memnuniyet daha yüksektir. 2020 yılında işten elde edilen kazançtan memnuniyet
(çok memnun + memnun), salgının yarattığı sorunlar göz önüne alındığında
sınırlı ölçüde azalmış ve erkeklerde yüzde 41,95, kadınlarda yüzde 42,67
olmuştur. Memnun olmayanların oranı ise belirgin ölçüde azalmıştı. 2021 yılında
memnun olmayanların oranında belirgin bir yükseliş gözlenmiş, 2022 yılında ise
kazançtan memnuniyet artarken, memnuniyetsizlerin oranı gerilemesine karşın
2020 düzeyinin üzerinde kalmıştır.
Anketin ilginç
sonucu “kazancı yok” sorusuna verilen cevapta gözlenmektedir. Kazancım yok
diyen erkeklerin oranı 2021 yılında yüzde 0,41, 2022 yılında ise yüzde
0,39’dur. Bu oran kadınlarda, sırasıyla, yüzde 3,99 ve yüzde 1,03’tür. Bu
oranlar dikkate alındığında, anketin işsiz, iş aramayan ve iş bulma ümidi
olmayan kişilere rastlamadığı anlaşılıyor. 2021 ve 2022 yıllarında kurumsal
olmayan nüfusun 63-65 milyon, işgücünün 32-35 milyon (iş aramayan ve iş bulma
ümidi olmayanlar dahil) ve geniş tanımlı (U-5) işsizlik oranının yüzde 19-17
olduğu düşünülürse, anketin kazancı olmayanları dışladığı anlaşılmaktadır.
Yaşam
Memnuniyeti Anketinde yer alan sorulardan bir diğeri de, son bir yılda gelirin
azalıp azalmadığına ilişkindir. 2022 yılında erkeklerin yüzde 36,28’i,
kadınların ise yüzde 27,14’ü gelirlerinin azaldığını belirtmektedirler. Bu
oranlar erkeklerde, bir önceki yıla gerilerken, kadınlarda artış göstermiştir. Bu
soruya kadınların verdiği cevap ile işten elde edilen kazanca ilişkin cevapları
arasında ciddi tutarsızlık gözlenmektedir.
Hanelerin geçim koşullarının temel göstergelerinden
birisi de, daha ucuz ürüne yönelip-yönelmediklerinin incelenmesidir. Yaşam
memnuniyeti anketinde, hanelere “Son 1 Yılda Daha Ucuz Ürünlere Yönelme”
konusunda da soru sorulmaktadır. 2019 yılında hanelerin yüzde 69,29’u daha ucuz
ürün tüketimine yöneldiklerini söylerken, bu oran son yıllarda sürekli
yükselerek 2022 yılında yüzde 75,68 olmuştur. 2009 kriz döneminde bu oran yüzde
60 idi.
TABLO:3-YAŞAM MEMNUNİYETİ
ANKETİ: DETAY SORU VE CEVAPLARI
|
2009 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
1. Bir Yıl Sonrası İçin Hanenin Mali Durum
Beklentisi (%) |
|
|
|
|
|
|
Daha İyi Olacak |
15,35 |
24,61 |
24,09 |
22,26 |
17,57 |
24,84 |
Aynı Olacak |
57,40 |
49,33 |
47,84 |
47,58 |
41,27 |
38,74 |
Daha Kötü Olacak |
17,13 |
19,87 |
21,81 |
21,95 |
33,92 |
27,78 |
Fikri Yok |
10,12 |
6,19 |
6,26 |
8,22 |
7,24 |
8,65 |
2. Bir Yıl Sonrası İçin Türkiye’nin İçinde Bulunduğu
Ekonomik Durum Beklentisi (%) |
|
|
|
|
|
|
Daha İyi Olacak |
15,55 |
23,09 |
21,29 |
22,57 |
14,15 |
22,62 |
Aynı Olacak |
35,14 |
24,70 |
23,31 |
25,48 |
20,69 |
23,82 |
Daha Kötü Olacak |
30,06 |
41,09 |
44,83 |
40,33 |
55,67 |
42,14 |
Fikri Yok |
19,24 |
11,12 |
10,57 |
11,63 |
9,49 |
11,42 |
3. Beş Yıl Sonrasında Türkiye’nin Ekonomik Durum
Beklentisi (%) |
|
|
|
|
|
|
İyi Yönde |
27,61 |
32,98 |
30,17 |
35,88 |
21,81 |
32,31 |
Kötü Yönde |
24,07 |
30,86 |
33,83 |
26,62 |
43,96 |
32,71 |
Değişmeyecek |
29,32 |
23,63 |
23,45 |
24,09 |
21,43 |
20,64 |
Fikri Yok |
19,00 |
12,53 |
12,56 |
13,40 |
12,80 |
14,34 |
Kaynak: TÜİK Yaşam
Memnuniyeti-Merkezi Dağıtım Sistemi, biruni.tuik.gov.tr.
2022 yılında
bir yıl sonrası için hanenin maddi durum beklentisinde belirgin bir iyileşme
gözlenmektedir. 2021 yılında hanelerin yüzde 17,57’si mali durumlarının daha
iyi olacağını beklerken, 2022 yılında bu oran yüzde 24,84’e çıkmıştır. Aynı
iyimserlik, Türkiye’nin 1 yıl sonrasındaki ekonomik durum beklentisinde de
gözlenmektedir. Türkiye’nin ekonomik durumunun daha iyi olacağını söyleyenlerin
oranı yüzde 14,15’ten yüzde 22,62’ye çıkmış bulunmaktadır. 2021 yılında
Türkiye’de ekonomik durumun daha kötü olacağını söyleyenlerin oranı yüzde 55,67
iken, bu oran 2022 yılında yüzde 42,14’e gerilemiştir. 2020 yılında,
Türkiye’nin ekonomik durum beklentisine ilişkin uzun dönemli bekleyişlerde
gözlenen iyileşme 2021 yılında ciddi ölçüde bozulmuştu. 2022 yılında
beklentilerde tekrar iyileşme gözlenmesine karşın, 2020 yılı düzeyinin altında
bulunmaktadır.
Özet olarak
2022 yılı Yaşam Memnuniyeti Araştırması, 2021 yılına göre daha olumlu ve
iyimser sonuçlar vermektedir. Ancak son üç yılın verileri, 2016-2019 dönemi ile
karşılaştırıldığında mutluluk ve umut düzeylerinde belirgin bir düşüş olduğu da
görülmektedir. Özellikle, erkeklerin ve gençlerin umut düzeylerinde ciddi bir
düşüş yaşanmıştır.
Kovit-19
salgını ile başlayan son üç yıl ekonomik gelişmeler açısından oldukça karmaşık
bir dönemi oluşturmaktadır. Enflasyonun aşırı yükseldiği ve sabit gelirli
hanelerin şikayetlerinin arttığı bir yıl olan 2022 yılında, anket sonuçlarının
bir önceki yıla göre olumlu olması bir çelişki gibi görülmektedir. Ancak,
araştırmanın yapıldığı 2022 Kasım ayı itibariyle durum değerlendirmesi
yapıldığında, 2021 yılı Kasım ayına göre haneler açısından bazı olumlu gelişmeler de bulunmaktadır. 2022
yılında istihdamın artması, döviz kurlarının istikrara kavuşması ve Temmuz
ayında yapılan asgari ücret ve maaş artışlarının hanelerin beklentilerini
olumlu yönde etkilediği anlaşılmaktadır. Ayrıca, tüm bu unsurların etkili
olduğu Tüketici Güven Endeksi de 2021 Kasım ayında 71,1 iken, 2022 Kasım ayında
76,6’ya yükselmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder