9 Mayıs 2022 Pazartesi

2021 YILI GELİR VE YAŞAM KOŞULLARI ANKETİ

 

GELİR VE YAŞAM KOŞULLARI ANKETİNE İLİŞKİN DEĞERLENDİRME

(Zafer YÜKSELER, 9 Mayıs 2022)

            TÜİK 2021 yılı “Gelir ve Yaşam Koşulları Anketi” sonuçlarını kamuoyuna açıklamıştır. Anketin gelir referans yılı 2020 yılıdır. Diğer bir ifade ile Covit-19 salgını nedeniyle iktisadi faaliyetin önemli ölçüde aksadığı ve mal ve hizmet üretim süreçlerinin sık, sık kesintiye uğradığı bir yıla ait anket sonuçları söz konusudur. 2020 yılının kendine has bu olumsuzluklarına rağmen, anket sonuçlarına göre gelir dağılımında iyileşme, yoksullukta azalış olduğu açıklanmış bulunmaktadır. Bu notta 2020 gelir referans dönemine ilişkin anket verileri kısaca özetlendikten sonra, sonuçlar diğer makroekonomik göstergeler ile karşılaştırılıp değerlendirilecektir.

TABLO:1-Eşdeger Hanehalkı Gelir Dağılım

Anket Yılı

2017

2018

2019

2020

2021

Gelir Referans Yılı

2016

2017

2018

2019

2020

TOPLAM

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

1.      % 20

6,3

6,1

6,2

5,9

6,1

2.      % 20

10,7

10,6

10,9

10,6

10,8

3.      % 20

14,8

14,8

15,2

14,9

15,1

4.      %20

20,9

20,9

21,4

21,1

21,3

5.      % 20

47,4

47,6

46,3

47,5

46,7

GİNİ Katsayısı

0,405

0,408

0,395

0,410

0,401

P80/P20

7,52

7,80

7,47

8,05

7,66

Eşdeğer Hanehalkı Kullanılabilir Geliri İçindeki Paylar (%)

Maaş-Ücret-Yevmiye

51,5

51,2

49,3

49,6

49,5

Transferler

22,3

23,0

25,0

24,9

26,9

       Emekli Aylıklar

18,0

18,3

20,1

20,0

21,5

Müteşebbis+Menkul+G.Menkul

26,2

25,8

25,7

25,5

23,6

Kaynak:TÜİK.

            2020 yılında 5. % 20’lik üst gelir grubunun payı gerilerken, diğer tüm gelir gruplarının paylarında artış gerçekleşmiş ve gelir dağılımında iyileşme olmuştur. Gini katsayısı 0,410’den 0,401’e, P80/P20 oranı da 8,05’ten 7,66’ya gerilemiştir (Tablo:1). Gelir dağılımındaki bu iyileşme, Covit-19 salgını etkisiyle 2020 yılında yaşanan istihdam ve gelir kayıpları dikkate alındığında büyük bir sürpriz teşkil etmiş bulunmaktadır.

            Eşdeğer hanehalkı gelirinin gelir türleri itibariyle dağılımı incelendiğinde, maaş-ücret-yevmiye ödemeleri ile transfer ödemelerinin hanehalkı gelirinin yaklaşık yüzde 75’ini oluşturduğu görülmektedir. Gelir dağılımı eşitsizliğinin temelini oluşturan mülkiyet gelirlerinin (müteşebbis, menkul ve gayrimenkul gelirleri toplamı) anketlerde yeterince tespit edilemediği görülmektedir. 2020 yılında mülkiyet gelirlerinin payında 2 puana yakın düşüş gözlenirken, transfer gelirlerinin payında, emekli aylıklarının payındaki artıştan kaynaklanan, 2 puanlık bir yükseliş söz konusudur. Gelir dağılımındaki iyileşmenin gelir türlerindeki bu değişimden kaynaklandığı anlaşılmaktadır.                                                                   

            Gelir ve Yaşam Koşulları Anketi, gelir dağılımındaki bu iyileşme yanı sıra, 2020 yılında eşdeğer hanehalkı kullanılabilir fert medyan gelirinin % 50’sine göre hesaplanan yoksulluk oranının yüzde 15’ten yüzde 14,4’e gerilediğini göstermektedir. 2017-2019 döneminde yüzde 15,5 oranında artan yoksul sayısı 2020 yılında yüzde 2,7 oranında düşmüştür(Tablo:2). Ancak Covit-19 salgını nedeniyle yaşanan istihdam ve gelir kayıpları ile hanehalkına yapılan gelir transferlerinin payındaki artış dikkate alındığında yoksulluk oranlarındaki bu düşüş anlamlı görülmemektedir.

TABLO:2-Göreli Yoksulluk Oranı, Yoksul Sayısı ve Yoksulluk Sınırı (1)

Anket Yılı

2017

2018

2019

2020

2021

Gelir Referans Yılı

2016

2017

2018

2019

2020

1.Yoksulluk Oranı (%)

13,5

13,9

14,4

15,0

14,4

2. Yoksul Sayısı (Bin Kişi)

10.622

11.091

11.641

12.267

11.936

% Değişim

-3,7

4,4

5,0

5,4

-2,7

3. Yoksulluk Sınırı (TL.)

7.944

8.892

10.793

12.394

14.034

% Değişim

11,6

11,9

21,4

14,8

13,2

Kaynak:TÜİK.

(1) Eşdeğer Hanahalkı Kullanılabilir Fert Medyan Gelirinin % 50’sine göre.

            2020 yılına ilişkin “Gelir ve Yaşam Koşulları Anketi” sonuçlarını değerlendirebilmek için, gelir yöntemiyle GSYH, istihdam-kısa çalışma uygulaması-asgari ücret ve kurumsal sektör hesaplarında 2020 yılında gerçekleşen verilerin incelenmesinde yarar görülmektedir.

            Anket Sonuçlarının Makro Verilerle Karşılaştırılması:

1.     Gelir Yöntemine Göre GSYH:

Bir ekonomide çalışan kişi sayısındaki, özellikle ücretli çalışanlar sayısındaki, değişim üretim miktarı ve gelirin dağılımı açısından temel göstergelerden birisini oluşturmaktadır. TÜİK tarafından yayınlanan gelir yöntemine göre GSYH verisi, ücretli çalışanlara yapılan işgücü ödemeleri, ürün-üretim üzerindeki vergi-sübvansiyonlar ile firmaların gelirlerini gösteren brüt ve net işletme artığına ilişkin bilgi vermektedir.  

 

TABLO:3- İşgücü Ödemeleri ve Net İşletme Artığının GSYH İçindeki Payı (Cari Fiy., %)

Gelir Referans Yılı

2016

2017

2018

2019

2020

1. İşgücü Ödemeleri/GSYH

31,99

30,22

30,04

31,37

29,40

2. Net İşletme Artığı/GSYH

41,87

44,24

44,35

42,68

43,84

Kaynak:TÜİK.

            2020 yılında işgücü ödemelerinin GSYH içindeki payı yaklaşık 2 puan gerileyerek yüzde 29,4’e düşmüştür. Buna karşılık net işletme artığının GSYH’ya oranı 1,2 puan artış göstermiştir. GSYH içinde işgücü ödemelerinin payı 2 puan düşerken, Gelir ve Yaşam Koşulları Anketindeki eşdeğer hanehalkı kullanılabilir geliri içinde maaş-ücret-yevmiye ödemelerinin payı sadece 0,1 puan azalmıştır (Bakınız Tablo:1).

            2. İstihdam, Ücretli Çalışanlar ve Kısa Çalışma Uygulaması:

            Covit-19 salgını ücretli istihdam ve toplam istihdam da 2020 yılında azalmaya neden olmuştur. 2019 yılında 28 milyon kişi olan toplam istihdam 2020 yılında 26,7 milyon kişiye gerilerken, ücretli-yevmiyeli çalışan sayısı 19,2 milyon kişiden 18,7 milyon kişiye düşmüştür (Tablo:4).

            Covit-19 salgınına karşı 2020 yılında ücretli istihdamı korumak amacıyla “Kısa Çalışma Ödeneği” uygulaması yaygınlaştırılmış, kısa çalışma ödeneğinden yararlanamayan kişiler için de nakdi ücret desteği ödemesi uygulanmaya başlanmıştır. Salgın önlemlerinin yoğun olarak uygulandığı 2020 yılı Nisan-Haziran döneminde ortalama 3 milyon kişi kısa çalışma ödeneğinden, 1,1 milyon kişi de nakdi ücret desteğinden yararlanmıştır. 2020 yılın da ortalama olarak 1,4 milyon kişi kısa çalışma ödeneği, 0,6 milyon kişi ise nakdi ücret desteği almıştır.

TABLO:4- Toplam ve Ücretli İstihdam

Gelir Referans Yılı

2016

2017

2018

2019

2020

1.Toplam İstihdam (Bin Kişi)

27.126

28.075

28.691

28.042

26.685

2.Fiilen İşbaşında Olan (Bin Kişi)

25.951

27.037

27.516

26.829

24.054

2. Ücretli ve Yevmiyeli (Bin Kişi)

18.377

18.960

19.536

19.216

18.721

Kaynak:TÜİK.

            Covit-19 salgın döneminde kısa çalışma ödeneği alan ve ücretsiz izne ayrılan kişiler hem SGK kapsamında hem de TÜİK tarafından istihdamda gösterilmiştir. Nitekim fiili olarak iş başında olan kişi sayıları incelendiğinde bu durum belirgin olarak gözlenmektedir. 2020 yılında toplam istihdam 1.357 bin kişi azalırken, fiilen iş başında olan kişi sayısı 2.775 bin kişi azalmıştır (Tablo:4).

Kısa çalışma ve nakdi ücret desteği ödemeleri İşsizlik Fonundan yapılmıştır. Kısa çalışma ödeneğinin aylık miktarı, işçinin ortalama brüt kazancının yüzde 60’ı kadar (asgari ücrete göre 1.765 lira), aylık nakdi ücret desteği ise 1.177 liradır. İşsizlik fonundan 2020 yılında 27,4 milyar lira kısa çalışma ödeneği, 6,5 milyar lira nakdi ücret desteği ödenmiştir. Kısa çalışma ödeneği alan kişiler istihdama dâhil edildiğinden, milli muhasebe açısından bu kişilere yapılan kısa çalışma ödemelerinin işgücü ödemesi içinde yer alması gerekmektedir. Nakdi ücret desteğine ilişkin ödemelerin ise sosyal transferler içinde yer aldığı düşünülmektedir.

            3.Yıllık Hane ve Fert Geliri, Yoksulluk Sınırı ve Net Asgari Ücret:

            2020 yılında yıllık ortalama hanehalkı geliri yüzde 10,6, yıllık ortalama eşdeğer fert geliri ise yüzde 11,9 oranında artmıştır. Her iki oranda, hem net asgari ücret hem de yıllık ortalama TÜFE artışının gerisinde kalmıştır (Tablo:5). 2020 yılında yıllık net asgari ücret artışı yüzde 15, yıllık ortalama TÜFE artışı ise yüzde 12,3 olarak gerçekleşmiştir.

TABLO:5-Yıllık Hanehalkı Geliri, Eşdeğer Fert Geliri, Yoksulluk Sınırı ve Net Asgari Ücret

Anket Yılı

2017

2018

2019

2020

2021

Gelir Referans Yılı

2016

2017

2018

2019

2020

1.Yıllık Ortalama Hanehalkı Geliri (TL.)

46.131

51.374

59.873

69.349

76.733

           % Değişim

11,4

11,4

16,5

15,8

10,6

2. Yıllık Ort. Eşdeğer Fert Geliri (TL.)

21.577

24.199

28.522

33.428

37.400

           % Değişim

12,7

12,2

17,9

17,2

11,9

3. Yoksulluk Sınırı (TL.)

7.944

8.892

10.793

12.394

14.034

           % Değişim

11,6

11,9

21,3

14,8

13,2

4.Yıllık Net Asgari Ücret (TL.)

15.612

16.849

19.237

24.251

27.896

           % Değişim

33,5

7,9

14,2

26,1

15,0

5.TÜFE (Yıllık Ortalama,%)

7,8

11,1

16,3

15,2

12,3

Kaynak:TÜİK.

Asgari ücretin TÜFE enflasyonunun üzerinde artması 2020 yılında hane ve fert gelirlerindeki artışa tam yansımamıştır. Çünkü 2020 yılında istihdam gerilemiş ve kısa çalışma ile ücretsiz izin uygulamasının yaygınlığı nedeniyle fiilen iş başında olmayan sayısı da önemli ölçüde artmıştır. Bu kişilerin daha düşük gelir etmeleri nedeniyle,  hanehalkı ve fertlerin kullanılabilir gelirlerindeki artış sınırlanmıştır. Nitekim 2019 yılında işgücü ödemelerinin GSYH içindeki payı yüzde 31,4 iken bu pay da 2020 yılında yüzde 29,4’e gerilemiştir.

            4.Kurumsal Sektör Hesapları ve Hanehalkı Harcanabilir Geliri:

            TÜİK Kurumsal Sektör Hesapları kapsamında 2009-2020 dönemine ilişkin hanehalkı harcanabilir geliri ve gelir kaynaklarına ilişkin istatistikleri yayınlamıştır. Bu istatistiklerden yararlanarak yapmış olduğumuz bir çalışmada, hanehalkı, genel devlet, mali ve mali olmayan şirketlerin harcanabilir gelir ve kaynaklarına ilişkin ayrıntılı bilgiler bulunmaktadır[1].

TABLO:6- GSMH ve Kurumların Harcanabilir Gelir Payları (Cari Fiy. %)

Gelir Referans Yılı

2016

2017

2018

2019

2020

1.GSMH (Milyar TL.)

2.598

3.091

3.699

4.242

4.982

GSMH İçindeki Payları (%)

Hanehalkı Harcanabilir Geliri

69,88

70,25

66,32

66,37

64,55

Genel Devlet Harcanabilir Gelir

15,78

14,67

14,34

12,91

12,12

Mali-Mali Olmayan Şirketler Har.Gel.

14,34

15,08

19,35

20,71

23,34

Kaynak:TÜİK ve kendi hesaplamalarımız.

            Kurumsal sektör hesaplarına göre, 2009-2017 döneminde ortalama yüzde 70 civarında olan hanehalkı harcanabilir gelirinin Gayri Safi Milli Hasıla (GSMH) içindeki payı, yaşanan krizler ve Covit-19 salgını etkisiyle düşüş göstermiş ve 2020 yılında yüzde 64,55 seviyesinde gerçekleşmiştir. Bu dönemde Genel Devlet Harcanabilir gelir payı da gerilerken, mali ve mali olmayan şirketlerin harcanabilir gelir payı 2018-2020 döneminde belirgin ölçüde yükselmiştir.       

TABLO:7-Hanehalkı Harcanabilir Geliri ve Çalışanlara Ödemeler (Milyar TL.)

Anket Yılı

2017

2018

2019

2020

2021

Gelir Referans Yılı

2016

2017

2018

2019

2020

Kurumsal Sektör Hesapları

1.HH Harcanabilir Geliri (Vergi Öncesi)

1.920

2.294

2.603

2.991

3.396

2.Çalışanlara Ödemeler

838

944

1.123

1.347

1.476

      Çalışanlara Ödemeler/ HHHG(%)

43,7

41,2

43,1

45,0

43,5

Gelir ve Yaşam Koşulları Anketi

1.HH Harcanabilir Geliri (Net) (1)

1.065

1.212

1.452

1.730

1.976

2.Maaş-Ücret-Yevmiye Ödemeleri (2)

548

621

716

858

978

      Maaş-Ücr.-Yevmiye Öd./ HHHG(%)

51,5

51,2

49,3

49,6

49,5

Kaynak:TÜİK.   

(1)Yıllık ortalama hanehalkı geliri ve hanehalkı sayısından hesaplanmıştır.

(2)Maaş-ücret ve yevmiye payından hesaplanmıştır.

            Kurumsal sektör hesaplarına göre, çalışanlara yapılan ödemelerin hanehalkı harcanabilir geliri içindeki payı 2019 yılında yüzde 45 iken, 2020 yılında yüzde 43,5’e gerilemiştir. Gelir ve Yaşam Koşulları Anketinde Maaş-Ücret-Yevmiye gelirlerinin payı ise sabit kalmış ve yüzde 49,5 olarak gerçekleşmiştir.

            5.Genel Değerlendirme:   

a. Gelir ve Yaşam Koşulları Anketlerinde yer alan hanehalkı kullanılabilir geliri ve gelir türlerindeki değişim, ilgili yıl gelir dağılımı sonuçları üzerinde belirleyici olan temel göstergeyi oluşturmaktadır. Anketlerde yer alan hanehalkı kullanılabilir gelirinin gelir türlerine dağılımı incelendiğinde, hanehalkı geliri içinde çalışanlara ve emeklilere yapılan ödemelerin payı artarken, mülkiyet gelirlerinin (müteşebbis, menkul ve gayrimenkul gelirleri) payında sürekli bir düşüş gözlenmektedir. Gelir dağılımı sonuçları, ücret ve transfer gelirlerinin dağılımını gösterir hale gelmiştir. Türkiye’de, şirketleşme, finansal araç çeşitliliği, finansal derinleşme ve gayrimenkul sektöründeki gelişme dikkate alındığında, mülkiyet gelirlerinin payındaki sürekli düşüş anlamlı görülmemektedir. Anketlerde mülkiyet gelirlerinin yeterince kapsanamadığı anlaşılmaktadır. Referans gelir yılına göre, 2005 yılında mülkiyet gelirlerinin hanehalkı kullanılabilir geliri içindeki payı yüzde 33,4 iken, bu pay 2015 yılında yüzde 25,4’e, 2020 yılında ise yüzde 23,5’e gerilemiştir. Özellikle son 15 yılda ekonomideki gelişmeler dikkate alındığında, tarım dışı müteşebbis geliri ile menkul kıymet gelirlerinin paylarındaki çarpıcı düşüş dikkati çekmektedir.  

TABLO:8-Eşdeğer Hanehalkı Kullanılabilir Gelirlerinin Gelir Türlerine Dağılımı (%)

Anket Yılı

2006

2011

2016

2020

2021

Gelir Referans Yılı

2005

2010

2015

2019

2020

TOPLAM

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

1.Maaş-Ücret-Yevmiye

44,5

48,4

52,2

49,6

49,5

2.Müteşebbis

24,2

21,4

19,8

17,7

17,5

       Tarım

7,1

6,8

5,0

3,7

4,1

       Tarım Dışı

17,1

14,6

14,8

14,0

13,4

3.Gayrimenkul

3,1

3,9

3,1

3,5

3,4

4.Menkul

6,1

3,8

2,5

4,3

2,6

5.Transferler

22,2

22,6

22,3

24,9

26,9

        Emekli Aylıkları

16,7

17,8

18,0

20,0

21,5

        Diğer Transferler

5,5

4,8

4,3

4,9

5,4

Mülkiyet Gelirler, (2+3+4)

33,4

29,1

25,4

25,5

23,5

GİNİ Katsayısı

0,430

0,404

0,404

0,410

0,401

Kaynak: TÜİK ve kendi hesaplamalarımız.

            b. Mülkiyet gelirlerinin payındaki bu düşüş ile yıllık ortalama hanehalkı ve eşdeğer fert gelirlerinde enflasyonun altındaki artış dikkate alındığında, 2020 yılında düşük gelir seviyesinde gelir dağılımında bir iyileşme olduğu anlaşılmaktadır. 2020 yılında asgari ücret yüzde 15, ortalama TÜFE enflasyonu yüzde 12,3 artarken, yıllık ortalama hanehalkı kullanılabilir geliri yüzde 10,6, eşdeğer fert kullanılabilir geliri ise yüzde 11,9 artmıştır. Bu rakamlar bir anlamda “fakirlikte eşitlik” sağlandığını göstermektedir. Ayrıca Gini katsayısı ve P80/P20 oranına bakıldığında gelir dağılımındaki iyileşmenin oldukça sınırlı olduğu da görülmektedir.

            c. 2020 yılında Covit-19 salgını nedeniyle önemli bir istihdam ve gelir kaybı yaşanmıştır. Toplam istihdam bir önceki yıla göre yaklaşık 1,4 milyon kişi azalmıştır. Kısa çalışma ödeneği alanlar ile ücretsiz izne ayrılanlar istihdamda gösterildiği için toplam istihdam kaybı sınırlı kalmıştır. Fiilen iş başında olan kişi sayıları dikkate alındığında, işgücü kaybı yaklaşık 2,8 milyon kişiye yükselmektedir. 2020 yılında ortalama olarak 1,4 milyon kişi kısa çalışma ödeneğinden, 0,4 milyon kişi de nakdi ücret desteğinden yararlanmıştır. Bu kişiler yıl boyunca oldukça düşük gelir elde etmişlerdir. Kısa çalışma ödeneği alanlar yaklaşık brüt asgari ücretin yüzde 60’ı kadar (1.765 lira), nakdi ücret desteği alanlar ise asgari ücretin yüzde 40’ı kadar (1.177 lira) gelir elde etmişlerdir. Bu veriler dikkate alındığında son üç yıl artış gösteren yoksul sayısının 2020 yılında azalması gerçekçi görünmemektedir.       

 



[1]Zafer YÜKSELER,”Makroekonomik Hesaplar ve Hanehalkı Ekonomik Büyüklükleri”, Kasım 2021.

https://www.researchgate.net/publication/356174469_MAKROEKONOMIK_HESAPLAR_VE_HANEHALKI_EKONOMIK_BUYUKLUKLERI

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

2024 YILI 1.ÇEYREĞİ- TEMEL İŞGÜCÜ GÖSTERGELERİ

  2024-I. ÇEYREĞİNDE TEMEL İŞGÜCÜ GÖSTERGELERİ (Zafer YÜKSELER, 17 Mayıs 2024) TÜİK verilerine göre, 2024 yılı 1.çeyreğinde işsiz sayısı...