Bu notta, TÜİK tarafından 2021
yılında yayınlanmaya başlanan “Aylık İşgücü İstatistikleri” ile “Ücretli
Çalışan İstatistikleri” arasındaki ilişki incelenecektir. Aylık işgücü
istatistikleri, hane halklarına uygulanan anket yöntemi ile 15 ve daha yukarı yaştaki
fertlerin işgücü durumunu belirlemektedir. Bu kapsamda, işgücü, toplam ve ana
sektörlerde istihdam, tarım-tarım dışı sektörlerde kayıt dışılık oranı ve
alternatif işsizlik oranlarına ilişkin bilgiler derlenmekte ve kamuoyuna
açıklanmaktadır.
Ücretli Çalışan
İstatistikleri, tarım dışı sektörlerde çalışanları kapsamakta ve veriler idari
kayıtlardan üretilmektedir. Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) Aylık Prim ve Hizmet
Bildirgesi ve Gelir İdaresi Başkanlığı Muhtasar Beyanname kayıtlarında bulunan
ücretli çalışanlar ile Finans ve Sigorta Faaliyetleri kısmı için BDDK
kayıtlarında bulunan ücretli çalışanlar dikkate alınmaktadır. Çırak ve
stajyerler ile fiili çalışan iş sahibi, ortaklar ve ücretsiz aile işçileri
kapsanmamaktadır.
“Aylık
İşgücü İstatistikleri” ile “Ücretle Çalışanlar İstatistiklerine” ilişkin temel
göstergeler aşağıdaki tabloda verilmektedir. Tabloda yer alan veriler
incelendiğinde en radikal değişimin tarım dışı kayıt dışılık oranında olduğu
dikkati çekmektedir. 2019 yılı Şubat ayında yüzde 23,1 olan tarım dışı kayıt
dışılık oranı, 2020 Şubat ayında yüzde 20,3’e, 2021 Şubat ayında ise yüzde
16,7’ye gerilemiştir. Böylece, 2021 Şubat ayında geçen yıla göre toplam tarım
dışı istihdam 45 bin kişi azalırken, kayıt dışı çalışan sayısı 828 bin kişi
gerilemiş, kayıtlı çalışan sayısı ise 783 bin kişi artmıştır. Kayıtlı
istihdamdaki bu yüksek artışın, büyük ölçüde ücretli çalışanlardan
kaynaklandığı görülmektedir. Nitekim ücretli çalışan istatistiklerine göre, bu
dönemde ücretli çalışan sayısı 613 bin kişi artmış, ücret dışı çalışan
sayısının ise 170 bin kişi arttığı tahmin edilmektedir.
Tablo:1- Tarım Dışı ve Ücretli
İstihdama İlişkin Göstergeler (Bin Kişi)
|
2019 Şubat |
2020 Şubat |
2021 Şubat |
Şubat Ayı Yıllık Değişim |
||
2019 |
2020 |
2021 |
||||
Tarım
Dışı İstihdam |
22.499 |
22.794 |
22.749 |
-582 |
295 |
-45 |
Sanayi |
5.405 |
5.719 |
5.775 |
-222 |
314 |
56 |
İnşaat |
1.398 |
1.334 |
1.530 |
-541 |
-64 |
196 |
Hizmetler |
15.696 |
15.741 |
15.444 |
181 |
45 |
-297 |
Tarım
Dışı Kayıt Dışılık-% |
23,1 |
20,3 |
16,7 |
1,5 |
-2,8 |
-3,6 |
Tarım
Dışı İstihdam |
22.499 |
22.794 |
22.749 |
-582 |
295 |
-45 |
Kayıtlı Çalışanlar (1) |
17.302 |
18.167 |
18.950 |
-794 |
865 |
783 |
Kayıt Dışı Çalışanlar |
5.197 |
4.627 |
3,799 |
212 |
-570 |
-828 |
Tarım
Dışı Ücretli Çalışan |
11.592 |
12.002 |
12.615 |
-1.063 |
410 |
613 |
Sanayi |
3.940 |
4.155 |
4.499 |
-160 |
215 |
344 |
İnşaat |
1.205 |
1.082 |
1.306 |
-429 |
-123 |
224 |
Hizmetler |
6.447 |
6.765 |
6.810 |
-474 |
318 |
45 |
Tarım
Dışı Ücret Dışı Çalışan(2) |
5.710 |
6.165 |
6.335 |
269 |
455 |
170 |
Ücretli
Çalışan/T.Dışı Çalışan-% |
51,5 |
52,7 |
55,5 |
-3,3 |
1,2 |
2,8 |
Ücretli
Çal./Kayıtlı T.Dışı Ç.-% |
67,0 |
66,1 |
66,6 |
-2,9 |
-0,9 |
0,5 |
Kaynak: TÜİK ve kendi
hesaplamalarımız.
(1) Kayıt dışılık oranından
hesaplanmıştır.
(2) Kayıtlı Çalışanlar-Tarım Dışı Ücretli Çalışan Farkıdır.
Covid-19 salgını ve salgına karşı
alınan önlemler, 2020 yılı Nisan ayından itibaren işgücü istatistiklerini
önemli ölçüde etkilemiştir. Salgın nedeniyle işten çıkarma yasağı getirilirken,
kısa çalışma ve ücretsiz izin uygulaması da yürürlüğe konulmuştur. Kısa çalışma
ve ücretsiz izne tabi olan çalışanlar, TÜİK İşgücü İstatistiklerinde istihdama
dahil edilmektedir. Bu kişilere kısa çalışma ödeneği ödenmekte ve nakit ücret
desteği yapılmaktadır. Günlük kısa çalışma ödeneği;
sigortalının son on iki aylık prime esas kazançları dikkate alınarak hesaplanan
günlük ortalama brüt kazancının yüzde 60’ıdır. Bu şekilde hesaplanan kısa
çalışma ödeneği miktarı, aylık asgari ücretin brüt tutarının yüzde 150’sini
aşmamaktadır. Benzer şekilde, ücretsiz izne ayrılan kişilere de 2020 yılında
günlük 39,24 lira, 2021 yılında ise günlük 47,70 lira nakit ücret desteği ödemesi
yapılmaktadır.
Ücretsiz
izne ayrılan ve kısa çalışma ödeneğinden yararlanan kişiler istihdama dahil
edilirken, bu kişilerin aynı zamanda SGK kayıtları da devam etmektedir. Kısa
çalışma ödeneği ve nakit ücret desteği ödenen dönemde, bu kişiler için SGK prim
ödemesi yapılmamakta, çalışılmayan günler için SGK Aylık Prim ve Hizmet Belgesi
ile eksik gün bildiriminde (18-Kısa Çalışma Ödeneği ile 28-Pandemi Ücretsiz
İzin) bulunulmaktadır. Ayrıca bu kişilerin genel sağlık sigortası primleri
İŞKUR tarafından İşsizlik Sigortası Fonu’ndan Sosyal Güvenlik Kurumu’na
aktarılarak ödenmektedir.
Covd-19
salgınına yönelik tedbirlerin yoğun şekilde uygulandığı 2020 yılı Mayıs ayında,
kısa çalışma ödeneği alan kişi sayısı 3,3 milyon kişiye ulaşmış, takip eden
aylarda azalarak 2021 Şubat ayında 1,3 milyon kişiye inmiştir. 2021 Nisan
ayında da kısa çalışma uygulaması sona erdirilmiştir. Bu dönemde ücretsiz izne
ayrılan ve nakdi ücret desteği alan kişi sayısı ise sürekli artış göstermiştir.
2020 Nisan-Mayıs döneminde 1,4 milyon kişi nakdi ücret desteği alırken, bu sayı
2020 Nisan-Aralık döneminde 2,3 milyon kişiye, 2020 Nisan-2021 Şubat döneminde
ise 2,5 milyon kişiye çıkmıştır.
Kısa
çalışma ve ücretsiz izin uygulaması kapsamında bulunan kişiler dikkate
alındığında, tarım dışı istihdam ve ücretli çalışan istatistiklerinin gerçek
anlamını yitirdiği görülmektedir. Fiilen üretim sürecinde olmayan bu kişiler,
istihdamda ve ücretli çalışanlar kapsamında bulunmakta ve ekonomide kayıt dışılığın
önemli ölçüde gerilemesine de katkı yapmaktadırlar.
Salgın
nedeniyle tarım dışı sektörlerde kısa çalışma ve ücretsiz izin nedeniyle önemli
miktarda işgücü atıl dururken, kayıtlı ve ücretli istihdamda belirgin bir artış
söz konusudur. Ekonomide normalleşme
süreci ile birlikte kısa çalışma nedeniyle atıl duruma düşen işgücü önemli
ölçüde tekrar üretim sürecine dönmüştür. Ancak ücretsiz izne ayrılan işgücü
sayısı da zaman içinde yükselmiştir. Bu eğilime karşın, tarım dışı kayıtlı istihdam
ve ücretli çalışan sayısındaki artışı izah etmek oldukça güç görünmektedir. Kısa
çalışma ve ücretsiz izin uygulamasının sona ermesi halinde işgücü piyasasının
gerçek durumunu değerlendirme imkanı söz konusu olacaktır. Nisan ayında kısa
çalışma uygulamasının kaldırılmasının, istihdam ve işsizlik verilerini olumsuz
etkileyeceği tahmin edilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder