SORUN
ÇÖZERKEN SORUN YARATMA YETENEĞİ
Cumhurbaşkanlığı seçim sürecine
girilmesiyle birlikte siyasi iktidar, uzun süredir toplumun gündeminde olan
bazı sorunların çözümü için adımlar atmaktadır. Atılan bu adımlar kamu
maliyesine önemli bir yük getirirken, geleceğe yönelik eşitsizlikler ve
sorunları da beraberinde getirmektedir. Bu notta sosyal güvenlik sistemi ile
ilgili bazı konular ele alınacaktır.
5018
Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, kamu mali yönetiminin yapısını,
işleyişini, kamu bütçelerinin hazırlanmasını ve uygulamasını düzenleyen temel
bir kanundur. Öncelikle belirtilmesi gereken husus, Kamu Mali Yönetimi Kanunu’nun
sosyal güvenlik düzenlemelerine ilişkin özel bir yaklaşımının olmasıdır. Kamu
Mali Yönetimi Kanunu’nun “Gelir ve giderleri etkileyecek kanun tekliflerine
ilişkin 14. Maddesi hükmü şu şekildedir; Kamu gelirlerinin azalmasına veya
kamu giderlerinin artmasına neden olacak ve kamu idarelerini yükümlülük altına
sokacak kanun tekliflerinin getireceği malî yük, orta vadeli program çerçevesinde,
en az üç yıllık dönem için hesaplanır ve tekliflere eklenir. Sosyal güvenliğe
yönelik kanun tekliflerinde ise en az yirmi yıllık aktüeryal hesaplara yer
verilir.”
Yapılan
Düzenlemeler;
- EYT (Emeklilikte Yaşa
Takılanlar) ile ilgili yasal düzenleme yapıldı. EYT
yasası ile 8 Eylül 1999 ve öncesinde işe giren sigortalı işçiler erkekse 25
yıl, kadınsa 20 yıl çalışarak ve 5 bin ile 5 bin 975 gün prim ödeyerek emekli
olabilecekler. EYT’lilerin sorunu önemli ölçüde çözüldü, ancak 8 Eylül 1999
tarihinden sonra işe başlayanlar için ciddi bir adaletsizlik ortaya çıktı. Bir
gün sonra işe başlayan kadın işçi 20 yıl, erkek işçi ise 17 yıl geç emekli
olabilecek. Hazine ve Maliye Bakanına göre BU EYT DÜZENLEMESİNİN MALİYETİ
255 MİLYAR LİRADIR (2 Şubat 2023-Diken.com).
- En düşük emekli maaşının 5.500 liradan 7.500 liraya yükseltilmesine ilişkin kanun teklifi. Bu düzenlemeden 8,8 milyon emeklinin yararlanacağı tahmin edilmektedir. SGK emeklilik sistemine göre bu düzeyde bir emekli maaşı bağlanması yasal olarak mümkün değildir. Hazineden SGK’ya transfer yapılarak en düşük emekli maaşı 7.500 liraya yükseltilecektir. Hazinede yapılan transferden bir kısım emekli yararlanmakta, diğerleri hiç bir pay almamaktadır. Bu emekliler arasında eşitsizlik yaratırken prim ödemesi-emekli maaşı ilişkisini de tamamen koparmaktadır. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanına göre BU DÜZENLEMENİN MALİYETİ 120 MİLYAR LİRADIR (28 Mart 2018-AHaber.com).
- 3600 ek göstergeye ilişkin
yasal düzenleme. Ek gösterge düzenlemesine ilişkin kanun
15 Ocak 2023 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu tarihte üst düzey yöneticilerin
ek göstergelerinin artırıldığı ve bu düzenlemenin Kanun’un 60. maddesi ile
yapıldığı kamuoyuna yansımıştır. Bu madde ile bugüne kadar yapılan uygulamalardan
farklı olarak, sadece çalışan üst düzey kamu görevlilerinin bu artıştan yararlandırılması
benimsenmiştir. Ek gösterge artışı emekli üst düzey görevlilere yansıtılmamıştır.
Çalışan-emekli maaşı ilişkisi tamamen kopartılmıştır. BU DÜZENLEMENİN
MALİYETİ AÇIKLANMAMIŞTIR. ANCAK MALİYETİNİN 10 MİLYAR İLE SINIRLI OLDUĞU TAHMİN
EDİLMEKTEDİR.
Yukarıda saydığımız üç düzenlemenin kamu maliyesine ve sosyal güvenlik
sistemine etkilerinin bütüncül olarak incelenmediği anlaşılmaktadır. Bu düzenlemeler yol açmış oldukları eşitsizlik
nedeniyle, sorunu kalıcı olarak çözmek yerine bir sorun yumağı haline getirip
geleceğe taşımışlardır. Ayrıca yıllık 385 milyar liralık bir maliyet ortaya
çıkarmışlardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder