27 Ağustos 2024 Salı

2023 YILI PERSONEL MALİYETİ/ÜRETİM DEĞERİ ORANI

 

2023 YILINDA PERSONEL MALİYETİ/ÜRETİM DEĞERİ ORANLARI

TÜİK, 2023 yılı “Yıllık Sanayi ve Hizmet” istatistiklerini açıklamıştır. 2023 yılında girişim sayısı, bir önceki yıla göre, yüzde 1,6 oranında azalırken, ücretli çalışan sayısı yüzde 3,6 oranında artmış ve 16,1 milyon kişiye yükselmiştir. Ücretli çalışanların yüzde 29,6’sı imalat sanayiinde, yüzde 10,4’ü inşaat sektöründe, yüzde 58’i ise hizmetler sektöründe çalışmaktadır. Toptan ve perakende ticaret sektöründe çalışanların payı yüzde 21, konaklama ve yiyecek hizmetlerinde çalışanların payı ise yüzde 7,5’tir. 2023 yılında personel maliyetlerinin üretim değerine oranı yüzde 12’ye yükselmiştir. Bu oran imalat sanayiinde yüzde 9,2, inşaat sektöründe yüzde 9,4, hizmetler sektöründe ise yüzde 18,1’dir.

2020-2022 döneminde personel maliyetlerinin üretim değeri içindeki payında belirgin bir düşüş yaşanmıştır. 2023 yılı seviyesi pek çok sektörde halen 2018-2020 dönemi ortalamasının altında bulunmaktadır. 2023 yılı oranının yükselemsinde asagari ücret artışı yanı sıra, EYT kapsamında ödenen kıdem ve ihbar tazminatları da etkili olmuştur.

Aylık personel maliyetinin aylık asgari ücretin işverene maliyetine oranı 2023 yılında 1,51’e yükselmiştir. Bu oran 2018 yılında 1,45 iken,  COVİT döneminde 1,27’ye kadar gerilemiş, 2021 yılında ise 1,33 olmuştur. İnşaat, konaklama- yiyecek hizmetleri, insan sağlığı-sosyal hizmetler, eğitim ve toptan ve perakende ticarette ücret seviyesi oldukça düşük seviyededir. En yüksek ücret seviyesi bilgi-iletişim sektöründe iken, eğitim ve sağlık sektöründe ücret seviyesinin düşüklüğü öneli bir soruna işaret etmektedir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

2024 EYLÜL- REEL KESİMİN MALİYET-ENFLASYON VE GENEL GİDİŞAT BEKLENTİLERİ

  REEL KESİMİN MALİYET-ENFLASYON VE GENEL GİDİŞAT BEKLENTİLERİ (Zafer YÜKSELER, 24 Eylül 2024)                 TCMB İktisadi Yönelim Ank...