24 Aralık 2023 Pazar

2008-2022 DÖNEMİNDE SOSYAL KORUMA HARCAMALARI VE EMEKLİ MAAŞLARI

 

2008-2022 DÖNEMİNDE

SOSYAL KORUMA HARCAMALARI VE EMEKLİ MAAŞLARI

1.      Genel Durum:

TÜİK, EUROSTAT standartlarına uygun olarak, 2000-2022 dönemine ilişkin sosyal koruma harcamalarını açıklamıştır. Sosyal koruma harcamaları, hanehalkı ve bireylerin karşılaştıkları riskleri azaltmak ve ihtiyaçlarını karşılamak üzere çeşitli kuruluşlar tarafından yapılan sosyal yardım, gelir transferi ve destekleri kapsamaktadır. Sosyal koruma harcama ve gelirlerine ilişkin veriler “Avrupa Bütünleştirilmiş Sosyal Koruma İstatistikleri Sistemi” standartlarında oluşturulmuştur.

Bu çerçevede sosyal yardımlar, risk ve ihtiyaçlar  sekiz ana başlık altında sınıflandırılmaktadır.Bu ana gruplar, hastalık/sağlık bakımı, engellilik, yaşlılık, dul/yetim, aile/çocuk, işsizlik, konut ve sosyal dışlanmaya ilişkin program ve destekleri kapsamaktadır. Bu alanlara yapılan sosyal koruma yardımları, idari harcamalar, transfer giderleri ve diğer harcamaların tümünün toplanması ile “Sosyal Koruma Harcaması”elde edilmektedir.

TÜİK, Sosyal Güvenlik Kurumu, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü, Göç İdaresi Başkanlığı, belediyeler, dernekler ve vakıfların veri kaynaklarını kullanmaktadır. Bu veri kaynaklarından derlenen değişkenler ise; emekli maaşları, dul/yetim aylıkları, engelli/malül aylıkları, işsizlik ödemeleri, yataklı ve ayakta tedavi harcamaları, eczacılık ürünleri harcamaları, rehabilitasyon ve barınma harcamaları, cenaze yardımları, doğum yardımı, doğum izni ödemeleri, işgücü yetiştirme kurs giderleri, kursiyer harçlıkları vb. harcamalardan oluşmaktadır.[1]           

TÜİK, sosyal harcamalara ilişkin verileri 2000 yılından itibaren yayınlamakla birlikte, yararlanan kişi sayılarını 2008 yılından itibaren açıklamaktadır. Bu nedenle, çalışmada 2008-2022 dönemi verileri değerlendirilecektir. Ayrıca 2023 yılı emekli sayıları, emekli aylıkları ve emeklilerle ilgili diğer verileri tahmin etmeye çalışacağız. Aşağıda sosyal koruma ve emekli maaş ödemelerine ilişkin gelişmeleri gösteren grafikler yer almaktadır.

 



2008-2022 döneminde sosyal koruma ve emekli/yaşlılık aylığı ödemelerinin GSYH’ya oranları ve yararlanan kişi sayıları önemli bir değişim göstermiştir. Sosyal koruma harcamalarından yararlanan kişi sayıları artarken (Grafik:2), harcamaların GSYH’ya oranında son iki yılda belirgin bir düşüş olmuştur (Grafik:1). 2008-2020 döneminde sosyal koruma harcamalarının GSYH’ya oranı ortalama yüzde 12,35 iken, bu oran 2021 yılında yüzde 10,86’ya, 2022 yılında ise yüzde 8,38’e gerilemiştir. Emekli/yaşlılık maaşı ödemelerinin GSYH’ya oranı 2008-2020 döneminde ortalama yüzde 5,87 iken, bu oran 2021 yılında yüzde 4,88’e, 2022 yılında ise yüzde 3,77’ye gerilemiştir.

2.Emekli/Yaşlılık Maaşlarına İlişkin Gelişmeler:

Bu bölümde sadece emeklilik/yaşlılık aylığı alan kişiler ve bunlara yapılan ödemeler ele alınacaktır. Genelde emeklilik ödemeleri kapsamında değerlendirilen dul/yetimlere ilişkin ödemeler dikkate alınmayacaktır. 2008 yılında 6.853 bin kişi olan emekli/yaşlılık aylığı alan kişi sayısı, 2015 yılından itibaren artış sürecine girerek 2022 yılında 10.403 bin kişiye yükselmiştir. Emekli/yaşlılık aylığı alan kişilerin toplam nüfus içindeki payı ise 2008 yılında yüzde 9,6’dan 2015 yılında yüzde 10,9’a, 2022 yılında ise yüzde 12,2’ye yükselmiştir (Tablo:1). 2008-2022 döneminde ortalama oran yüzde 11,1 olarak gerçekleşmiştir.

Tablo:1- Emeklilik/Yaşlılık Ödemeleri, Alan Kişi sayıları ve Diğer Göstergeler

 

Emekli/Yaşlılık

Aylığı Ödeme. (Milyon TL.)

Emekli/Yaşlılık

Aylığı Alanlar (Bin Kişi)

Emekli/Yaşlılık

Aylığı Öde./ GSYH (%)

Emekli/Yaşlılık

Aylığı Alanlar/ T.Nüfus (%)

Kişi Başı Emek./Yaşlılık

Aylığı/KB.GSYH (%)

2008

52.891

6.853

5,27

9,6

54,7

2009

63.236

7.157

6,28

9,9

63,2

2010

71.725

7.392

6,14

10,1

60,8

2011

80.243

7.684

5,71

10,4

55,2

2012

92.137

7.944

5,83

10,6

55,1

2013

104.554

8.043

5,73

10,6

54,3

2014

117.390

8.205

5,71

10,6

53,7

2015

133.515

8.534

5,68

10,9

52,1

2016

162.139

8.811

6,17

11,1

55,5

2017

184.984

9.094

5,90

11,3

52,1

2018

219.939

9.514

5,85

11,7

50,0

2019

263.079

9.849

6,09

11,9

51,1

2020

301.173

10.035

5,97

12,0

49,6

2021

354.244

10.253

4,88

12,2

40,1

2022

565.810

10.403

3,77

12,2

30,8

2023 T

1.232.444

12.400

4,84

14,4

33,5

Kaynak:TÜİK “Sosyal Koruma Harcamaları 2022” ve kendi hesaplamalarımız.   

            Emekli/yaşlılık aylığı ödemelerinin GSYH’ya oranında son iki yılda belirgin bir düşüş gözlenmiştir. Aynı eğilim, kişi başı emekli/yaşlılık aylığı ödemelerinin “Kişi Başı GSYH’ya” oranında da gözlenmektedir. 2008-2020 döneminde kişi başı emekli/yaşlılık aylığı ödemesinin kişi başı GSYH’ya oranı yüzde 54,4 olarak gerçekleşmiştir. Bu oran 2021 yılında yüzde 40,1’e, 2022 yılında ise yüzde 30,8’e kadar gerilemiştir. Emekliler son iki yılda büyük bir reel gelir kaybına uğramıştır.



3.2023 Yılı Gelişme ve Tahminleri:

2023 yılı, emekli aylıklarında ve emeklilik koşullarında, önemli değişikliklerin yapıldığı bir yıl olmuştur. 2023 yılı başında “Emeklilikte Yaşa Takılanlara-EYT” ilişkin yasa yürürlüğe girmiştir. EYT yasası ile 8 Eylül 1999 ve öncesinde işe giren sigortalı işçiler erkekse 25 yıl, kadınsa 20 yıl çalışarak ve 5 bin ile 5 bin 975 gün prim ödeyerek emekli olabilmeleri sağlanmıştır. 2023 yılı Nisan ayından itibaren yaş ve prim ödeme koşullarını yerine getiren çalışanlar erken emekli olma hakkını elde etmişlerdir. Bu nedenle 2023 yılında emekli sayısı ve emekli ödemeleri tutarında önemli bir artış beklenmektedir.

Öğretmen, polis, hemşire ve bazı görevlilere 3600 ek gösterge verilmesine ilişkin yasal düzenleme 15 Ocak 2023 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu yasal düzenleme yapılırken, üst düzey yöneticilerin ek göstergeleri artırılarak ek maaş artışı da yapılmıştır. Ancak üst düzeye yapılan bu maaş artışı, bugüne kadar yapılan uygulamalardan farklı olarak, sadece çalışan üst düzey kamu görevlilerine uygulanmıştır. Ek gösterge artışı emekli üst düzey görevlilere yansıtılmamış ve çalışan-emekli maaşı ilişkisi kopartılmıştır. 

2023 yılı başında 5.500 lira olarak belirlenen en düşük emekli aylığı, yapılan yasal düzenleme ile Mart ayında da 7.500 liraya yükseltilmiştir. SGK emeklilik sistemine göre bu düzeyde bir emekli maaşı bağlanması mümkün olmadığından, Hazine’den SGK’ya transfer yapılarak en düşük emekli maaşı 7.500 liraya yükseltilmiştir. Bu uygulama özellikle 4/B (BAĞKUR) ve 4/A (SSK) emeklilerinin aylıklarını olumlu etkilemiştir. Emekliler Hazine transferinden emekli/yaşlılık aylığı tutarına  göre farklı miktarlarda yararlandığından, bu uygulama  emekliler arasında eşitsizlik yaratmış ve prim ödemesi-emekli maaşı ilişkisini de tamamen koparmıştır.

 2023 yılı Ocak ayında refah payıyla birlikte yüzde 30 oranında artırılan işçi, esnaf ve memur emekli aylıkları,Temmuz ayında yine refah payıyla birlikte yüzde 25 oranında artırılmıştır. Ancak düşük aylıklı 4/A ve 4/B kapsamındaki işçi ve esnaf emeklileri açısından önemli olan asgari emekli aylığı 7.500 lirada sabit tutulmuştur. Bu uygulama enflasyonun tekrar yükseldiği bir ortamda düşük gelirli emekliler açısından şok yaratmıştır. 2023 Temmuz ayında çalışan ve emekli memurlar arasındaki maaş ilişkisi tamamen koparan bir diğer uygulama başlatılmıştır. Asgari memur maaşını asgari ücretin 2 katına yakın belirlemek için, çalışan memurlara seyyanen 8.077 liralık ek zam yapılmıştır. Ancak memur emeklilerine bu ek zam verilmemiş, çalışan ve emekli memur arasındaki ücret farklılığı açılmıştır.

Yaptığımız tahminlere göre 2022 yılında 10,4 milyon  olan emekli/yaşlılık aylığı alan kişi sayısının 2023 yılında 12,4 milyon kişiye yükselmesi beklenmektedir. Böylece 2022 yılında toplam nüfus içinde emekli/yaşlılık aylığı alanların oranı yüzde 12,2 iken, bu oranın 2023 yılında yüzde 14,4’e yükselmesi söz konusu olacaktır (Grafik:3).

2022 yılında yüzde 3,77’ye gerileyen emekli/yaşlılık aylığı ödemelerinin GSYH’ya oranının, 2023 yılında gerek emekli aylıklarındaki artış gerek emekli sayısındaki olaganüstü yükseliş nedeniyle yüzde 4,84’e çıkması beklenmektedir (Grafik:1). Kişi başı emekli/yaşlılık aylığı ödemelerinin kişi başı GSYH oranın da ise daha sınırlı bir yükseliş beklenmektedir. 2021 yılında yüzde 40,1 olan bu oran 2022 yılında yüzde 30,8’e gerilemişti. 2023 yılında bu oranın yüzde 33,5’e yükselmesi beklenmektedir (Grafik:4).

Strateji ve Bütçe Başkanlığı (SBB) tarafından hazırlanan yıllık programlarda da sosyal koruma harcamaları ve emeklilere yapılan ödemelerin GSYH’ya oranlarına ilişkin bilgiler yer almaktadır. Strateji ve Bütçe Başkanlığı da sosyal koruma ve emeklilere yapılan harcamaların 2023 yılında yükselmesini tahmin etmektedir. TÜİK ve SBB serileri arasında, özellikle toplam sosyal koruma harcamalarında, önemli farklar olduğu da gözlenmektedir (Grafik:5 ve 6) Grafik:6’da emeklilik/yaşlılık aylığı ödemelerine, dul ve yetimlere yapılan ödemeler de dahildir.



 



[1] TÜİK, “Sosyal Koruma İstatistikleri 2022”, Metaveri- Analitik Çerçeve, Kapsam, Tanımlar ve Sınıflamalar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

2024 19 Nisan Haftasında-Uluslararası Rezervler ve Döviz Likiditesi

  Uluslararası Rezervler ve Döviz Likiditesi (Zafer YÜKSELER)             T.C. Merkez Bankası, 2024 Mart ayı ve 19 Nisan haftasına ait “Ul...