2022 VE 2023 BÜTÇE TAHMİNLERİNE
İLİŞKİN TUTARSIZLIKLAR
2022 yılı bütçe tasarısı, 2021 yılı Ekim
ayında Orta Vadeli Program (OVP) hedefleri çerçevesinde hazırlanıp TBMM’ne
sunulmuştu. 2021 yılı sonlarında, bütçe tasarısının görüşülmesi aşamasında,
ekonomi politikalarında “düşük faiz-yüksek kur” söylemi çerçevesinde radikal bir
değişim yapılmıştı. Bu politika
değişimi sonucunda ekonomide olağanüstü gelişmeler yaşanmış ve bütçede
kullanılan döviz kuru ve enflasyon varsayımları geçerliliğini yitirmişti. Buna
rağmen ekonomi yönetimi bütçe büyüklüklerinde bir düzeltme yapmamış ve Meclise
sunulan bütçe aynen kabul edilmişti.
Enflasyon
ve döviz kurlarındaki sıçrama ve bunların maaş-ücret ve diğer kamu
harcamalarına yansıması sonucunda 2022 yılı bütçe ödenekleri yetersiz kalmıştır.
Bu nedenle ekonomi yönetimi, son 20 yılda ilk kez 2022 yılında ek bütçe
çıkarmış ve Temmuz ayında 1.080,5 milyar lira tutarında ek ödenek almıştır.
2022 Eylül ayında “2023-2025 dönemini kapsayan Orta Vadeli Program (OVP)”
yayınlanmış ve bu programda yer alan gerçekleşme tahminlerine göre, 2022
yılında bütçenin 461,2 milyar lira, faiz dışı dengenin ise 131,4 milyar lira
açık vereceği tahmin edilmişti. (Tablo:1, ilk sütun). 16 Ocak 2023
tarihinde Hazine ve Maliye Bakanlığı 2022 yılı bütçe gerçekleşmesini
açıklamıştır. Buna göre 2022 yılında bütçe, 461,2 milyar lira yerine, 139,1
milyar lira açık vermiştir. Faiz dışı bütçe dengesi ise, 131,4 milyar lira açık
yerine, 171,8 milyar lira fazla vermiştir (Tanlo:1, ikinci sütun).
TABLO:1-
2022 ve 2023 BÜTÇE TAHMİN VE GERÇEKLEŞMELERİ (Milyar TL.)
|
2 0 2 2 |
2 0 2 3 |
||
OVP Tahmini (Eylül 2022) |
Gerçekleşme (Ocak 2023) |
OVP Tahmini (Eylül 2023) |
Ocak-Kasım Gerçekleşme |
|
HARCAMA |
3.133,7 |
2.941,4 |
6.562,6 |
5.193,0 |
Faiz Hariç Harcama |
2.803,9 |
2.630,5 |
5.916,5 |
4.560,7 |
Faiz Ödemeleri |
329,89 |
310,9 |
646,1 |
632,3 |
GELİRLER |
2.672,5 |
2.802,4 |
4.929,7 |
4.660,6 |
Vergi Gelirleri |
2.269,6 |
2.353,3 |
4.270,7 |
4.060,0 |
Diğer Gelirler |
402,9 |
449,1 |
659,0 |
600,6 |
BÜTÇE DENGESİ |
-461,2 |
-139,1 |
-1.633,0 |
-532,4 |
FAİZ DIŞI DENGE |
-131,4 |
171,8 |
-986,8 |
99,8 |
2022 yılında yaşanan bu tahmin
tutarsızlığının bir benzerinin 2023 yılında da yaşanacağı tahmin edilmektedir. 6 Şubat
2023 tarihinde meydana gelen deprem felaketi ve diğer harcamalar için 2023 yılı
bütçe ödenekleri yetersiz kalmış ve ek ödenek ihtiyacı ortaya çıkmıştır. 15
Temmuz 2023 tarihinde kabul edilen ek bütçe kanunu ile toplam bütçe
harcamalarının yüzde 25’ine karşılık gelen 1.119 milyar lira tutarında ek
ödenek alınmıştır. Bu ek ödeneğin 1.039 milyar lirasının faiz dışı
harcamalar için, 80 milyar lirasının ise faiz ödemeleri için kullanılması
kararlaştırılmıştır. Ek Bütçe Kanununda personel maaşları, emekli aylıkları
ve EYT düzenlemesi nedeniyle ortaya çıkan ödenek ihtiyacına yönelik herhangi bir
ödenek tahsisi yer almamıştır.
2023 Temmuz ayı başında TBMM’de
kabul edilen torba yasada, memur maaşları ve emekli aylıklarına ilişkin
düzenlemeler ile vergilere yönelik düzenlemeler yer almıştır. Bu kanunda, personel
giderleri ve sosyal güvenlik devlet primi ödemeleri için kurumların ihtiyaç
duyduğu ödenek ihtiyaçları için Hazine ve Maliye, Aile ve Sosyal Hizmetler ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçelerine ödenek ekleme yetkisi Cumhurbaşkanı’na
verilmiştir. Ancak ek ödenek tutarı belirtilmemiştir. Ayrıca torba yasa ile,
2023 yılı borçlanma limiti 659 milyar liradan 2.181 milyar liraya çıkartılmıştır.
Cumhurbaşkanı’nın bu yasa çerçvesinde yapacağı ödenek ilavesinin 794 milyar
lira civarında olabileceği yetkililer tarafından açıklanmıştır.
2023
yılı Eylül ayında açıklanan “2024-2026 Dönemi Orta Vadeli Programında (OVP)”
2023 yılı bütçe büyüklüklerine ilişkin tahminde yer almaktadır. Bu tahmine
göre, 2023 yılında bütçe dengesinin 1.633 milyar lira, faiz dışı bütçe
dengesinin ise 986,8 milyar lira açık vermesi beklenmektedir (Tablo:1, üçüncü
sütun). Ancak, Hazine ve Maliye Bakanlığı
tarafından açıklanan 2023 yılı Ocak-Kasım dönemi bütçe gerçekleşmeleri
incelendiğinde, OVP tahmininin oldukça yüksek olduğu görülmektedir (Tablo:1
dördüncü sütun). Gerçekleşmelere göre 2023 yılı Ocak-Kasım döneminde bütçe
dengesi 532,4 milyar lira açık verirken, faiz dışı bütçe dengesi 99,8 milyar
lira fazla vermiştir. OVP tahmininin gerçekleşmesi için Aralık ayında bütçenin
1.100,6 milyar lira açık vermesi gerekmektedir. Bu bir ayda , Ocak-Kasım
döneminde verilen açığın yaklaşık 2 katına yakın bir açığın verilmesi anlamına
gelmektedir.
2022 ve 2023 yılları bütçe tahminleri ve
gerçekleşmeleri birlikte değerlendirildiğinde, ekonomi yönetimi tarafından
açıklanan hedef ve tahminlerin ciddiye alınma olasılığının gittikçe zayıfladığı
görülmektedir. Bütçe
büyüklüklerine ilişkin tahminler, GSYH büyümesi ve enflasyon gibi çok fazla
değişkene bağlı bir tahmin değildir. Genelde ekonomi yönetiminin kontrolü
altında olan büyüklükler söz konusudur. Eylül aylarında, Ocak-Ağustos
gerçekleşmelerinin bilindiği bir dönemde yapılan 2022 ve 2023 bütçe açığı tahminlerinin
bu kadar sapmasını açıklamak oldukça güç görülmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder