MAKROEKONOMİK
PERFORMANS ENDEKSİ (MPE)
2024 Yılı Temmuz-Eylül
Dönemi Değerlendirmesi
Hazırlayan:Zafer YÜKSELER
Sayı:26 – 29 Kasım 2024
·Büyüme: 2024 yılı Temmuz-Eylül
döneminde GSYH yüzde 2,1 oranında büyümüştür. Bu dönemde tarım sektörü yüzde 4,6,
inşaat sektörü yüzde 9,2, GHI-Hizmetler sektörü yüzde 1,4 oranında büyürken,
sanayi sektörü yüzde 2,2 oranında küçülmüştür. Hane halkı tüketimi yüzde 3,1
artmış, yatırımlar yüzde 0,8, kamu tüketimi ise yüzde 0,9 oranında gerilemiştir.
Mal ve hizmet ihracatı yüzde 0,8 artarken, mal ve hizmet ithalatı yüzde 9,6
gerilemiştir. 2024 yılı Nisan-Haziran döneminde yüzde 35,5 olan işgücü
ödemelerinin GSYH içindeki payı, Temmuz-Eylül döneminde yüzde 32,4’e gerilemiş,
net işletme artığının payı ise yüzde 33,3’ten yüzde 40,2’ye yükselmiştir..
·Enflasyon: 2023 yılı Temmuz-Eylül
döneminde yüzde 56,2 olan yıllık ortalama TÜFE enflasyonu, 2024 yılının aynı
döneminde yüzde 54,1’e gerilemiştir. Bu dönemde GSYH deflatörü yüzde 50,1,
Yİ-ÜFE yüzde 36,6, dolar kuru ise yüzde 25 artmıştır. TCMB ortalama fonlama
maliyeti geçen yılın üçüncü çeyreğinde yüzde 24 iken, 2024 yılının aynı
döneminde yüzde 50 olmuştur.
·İstihdam: 2022 Temmuz-Eylül
döneminde yüzde 10,1 olan işsizlik oranı, 2023 yılında yüzde 9,3’e, 2024
yılında ise yüzde 8,8’e gerilemiştir. 2024 Temmuz-Eylül döneminde toplam
istihdam yüzde 3 oranında artmış, istihdam ve işsizlik oranlarındaki olumlu
gelişmeye karşın, işsiz+zamana bağlı eksik istihdam oranı yüzde 17,9’a, atıl
işsizlik oranı ise yüzde 26,5 seviyesine yükselmiştir.
·Dış Denge: 2023 yılı Temmuz-Eylül
döneminde GSYH’nin yüzde 0,6’sı oranında açık veren cari işlemler dengesi, 2024
yılının aynı döneminde de yüzde 2,6 oranında fazla vermiştir. Bu dönemde net
enerji ithalatı 11,3 milyar dolardan 11,7 milyar dolara yükselmiş, net altın
ithalatı ise 6,9 milyar dolardan 2 milyar dolara gerilemiştir. 2023 yılı Temmuz-Eylül
döneminde yüzde 70,8 olan ihracatın ithalatı karşılama oranı, 2024 yılında
yüzde 79,3’e çıkmıştır. 2023 yılı Temmuz-Eylül döneminde 159 milyar dolar olan
toplam uluslararası rezervler, 2024 yılında 191 milyar dolara yükselmiştir.
·İç
Denge: Deprem ve seçim harcamaları 2023 ve 2024 yıllarında
iç dengede bozulmaya neden olmuştur. Temmuz-Eylül döneminde bütçe 2023 yılında
GSYH’nin yüzde 0,4’ü, 2024 yılında ise yüzde 2,8’i kadar açık vermiştir. Geçen
yıldan devreden bütçe emanetlerinin etkisiyle, nakit dengesi 2024 yılında yüzde
4,5 açık vermiştir. 2023 Temmuz-Eylül döneminde yüzde 99 olan vergilerin faiz
dışı harcamaları karşılama oranı, 2024 yılında yüzde 85,7’ye gerilemiştir. 2023
Temmuz-Eylül döneminde yüzde 22,8 olan Hazine borçlanma faizi, TCMB politika
faizinin yükseltilmesinin etkisiyle 2024 yılında yüzde 35,4’e çıkmıştır. 2024 Temmuz-Eylül
döneminde faiz dışı denge GSYH’nın yüzde 0,1’i oranında fazla verirken, program
tanımlı faiz dışı bütçe dengesi GSYH’nin yüzde 1,2’si kadar açık vermiştir.
Tablo:1-
Makroekonomik Performans Endeksi ve Bileşenlerinde Gelişmeler (1)
Alan |
Gösterge |
Birim |
Temmuz-Eylül Dönemi |
|||
2010-17 Ort. |
2022 |
2023 |
2024 |
|||
1.Büyüme |
GSYH Büyüme Hızı |
Yıllık % Değ. |
6,6 |
4,2 |
6,5 |
2,1 |
2.Enflasyon |
TÜFE |
Yıllık % Değ. |
8,4 |
81,1 |
56,2 |
54,1 |
3.İstihdam |
Genel İşsizlik Oranı |
% |
9,8 |
10,1 |
9,3 |
8,8 |
4.Dış
denge |
Cari İşl. Den./GSYH |
% |
-2,0 |
-2,8 |
-0,6 |
2,6 |
5.İç
Denge |
Bütçe Denge. /GSYH |
% |
-1,5 |
-3,3 |
-0,4 |
-2,8 |
MPE |
|
Endeks |
97,8 |
82,1 |
88,7 |
88,0 |
(1)MPE, kapsamdaki 5 göstergenin ağırlıklı ortalamasıdır. MPE oluşturulurken, gösterge değerlerine 100 ilave edilmektedir. Büyüme pozitif, diğer göstergeler negatif işleme tabi tutulmaktadır. MPE oluşturulurken, büyüme %30, enflasyon %20, işsizlik %20, cari işlemler dengesi % 15, bütçe dengesi % 15 oranı ile ağırlıklandırılmıştır.
·Makroekonomik
Performans Endeksi: 2022 yılı Temmuz-Eylül
döneminde 82,1 olan MPE değeri, 2023 yılında büyüme, enflasyon, işsizlik oranı
ve dış dengedeki iyileşmenin katkısıyla 88,7 değerine yükselmişti. 2024 yılı Temmuz-Eylül
döneminde, büyüme performansındaki zayıflama, bütçe dengesindeki bozulma nedeniyle
MPE değeri 88’e gerilemiştir. Bu dönemde dış dengede belirgin bir iyileşme olmuş,
işsizlik oranı gerilemiş, enflasyonda ise sınırlı bir iyileşme gerçekleşmiştir.
Ekonominin performansındaki bu olumlu gelişmeler, 2024 yılı Nisan-Haziran
döneminde 84 olan MPE değerinin 88’e yükselmesini sağlamıştır.
Ocak-Eylül dönemi gelişmeleri incelendiğinde, 2023 yılında yüzde 5,3 olan GSYH büyüme hızının, 2024 yılında yüzde 3,2’ye gerilediği, ortalama TÜFE enflasyon oranının ise yüzde 50,3’ten yüzde 63,7’ye yükseldiği görülmektedir (Tablo:2). Bu dönemde bütçe açığının GSYH’ya oranı yüzde 2,8’den yüzde 3,5 yükselirken, cari işlemler dengesi açığının GSYH’ya oranı yüzde 4’ten yüzde 0,5’e gerilemiştir. Bu gelişmeler sonucunda 2023 yılı Ocak-Eylül döneminde 88,6 olan MPE değeri, 2024 yılının aynı döneminde 85,9’a gerilemiştir.
·Makroekonomik Dengesizlik: Yukarıdaki grafikte yer alan GSYH ve MPE değerleri arasındaki fark ekonomide makroekonomik dengesizlikler hakkında da fikir vermektedir. 2010-2020 döneminde GSYH ile MPE endeks değeri arasındaki ortalama fark 8,8 puandır. Bu fark 2021 yılından itibaren belirgin ölçüde artmış ve 2021-2023 döneminde ortalama 17,9 puana yükselmiştir. Makroekonomik dengesizlik 2022 yılı genelinde 21,3 puan ile en yüksek seviyesine ulaşmış, 2023 yılı genelinde ise 17,5 puana gerilemiştir. 2024 yılı Ocak-Mart ve Nisan-Haziran dönemlerinde, geçen yıla göre artan makroekonomik dengesizlik, Temmuz-Eylül döneminde gerilemiştir. 2023 yılı Ocak-Eylül döneminde 16,7 puan olan makroekonomik dengesizlik, 2024 yılının aynı döneminde 17,3 puana yükselmiştir. Ancak, 2024 yılı içinde makroekonomik dengesizlikte belirgin bir gerileme gözlenmiştir. Nitekim, 2024 yılı Ocak-Mart döneminde 20,3 puan olan makroekonomik dengesizlik, Nisan-Haziran döneminde 18,4 puana, Temmuz-Eylül döneminde ise 14,1 puana gerilemiştir.
Tablo: 2 – Temel Ekonomik Göstergeler (Dönem
Ortalamaları)
|
|
Ocak-Eylül Dönemi |
||
Göstergeler |
Birim |
2022 |
2023 |
2024 |
1. BÜYÜME |
|
|
|
|
GSYH Büyüme Hızı |
Yıllık %Değ. |
6,4 |
5,3 |
3,2 |
Sanayi |
Yıllık % Değ. |
4,1 |
1,3 |
0,1 |
İmalat Sanayi |
Yıllık % Değ. |
6,7 |
2,5 |
-0,6 |
İnşaat |
Yıllık % Değ. |
-10,2 |
6,3 |
8,9 |
GHI
Hizmetler |
Yıllık % Değ. |
13,9 |
8,8 |
2,8 |
Toplam Yurt İçi Talep |
Yıllık % Değ |
4,4 |
10,0 |
1,3 |
Yerleşik Hane Halkı Tüketimi |
Yıllık % Değ. |
20,3 |
15,0 |
3,7 |
G.S.Sabit Sermaye Yatırımı |
Yıllık % Değ. |
1,5 |
8,1 |
2,7 |
Mal ve
Hizmet İhracatı |
Yıllık % Değ. |
15,6 |
-3,9 |
2,1 |
Mal ve
Hizmet İthalatı |
Yıllık % Değ. |
7,8 |
15,9 |
-6,5 |
İşgücü
Ödemeleri/GSYH |
% |
24,2 |
30,2 |
34,8 |
Net
İşletme Artığı-Karma Gelir/GSYH |
% |
47,0 |
40,0 |
35,7 |
2. ENFLASYON |
|
|
|
|
TÜFE |
Yıllık % Değ. |
70,4 |
50,3 |
63,7 |
Yİ-ÜFE |
Yıllık % Değ. |
128,8 |
53,5 |
45,6 |
GSYH Zımni Fiyat Deflatörü |
Yıllık % Değ. |
95,0 |
67,5 |
65,0 |
Dolar Kuru Artışı |
Yıllık % Değ. |
96,3 |
39,2 |
45,8 |
TCMB
Ortalama Fonlama Maliyeti |
% |
13,7 |
14,3 |
49,4 |
3. İSTİHDAM |
|
|
|
|
Toplam İstihdam |
Yıllık % Değ. |
6,9 |
3,4 |
3,5 |
Genel İşsizlik Oranı |
% |
10,6 |
9,6 |
8,8 |
İşsiz+Zamana Bağlı Eksik İstihdam |
% |
14,7 |
15,6 |
18,0 |
4. DIŞ DENGE |
|
|
|
|
Cari İşlemler Dengesi/GSYH |
% |
-5,4 |
-4,0 |
-0,5 |
Altın Hariç Cari İşlemler Dengesi/GSYH |
% |
-3,5 |
-1,3 |
0,4 |
İhracat |
Yıllık % Değ. |
17,0 |
-0,7 |
3,2 |
İthalat |
Yıllık % Değ. |
40,4 |
1,2 |
-8,0 |
İhracat/İthalat |
% |
69,4 |
68,1 |
76,3 |
Toplam Uluslararası Rezervler/İthalat |
Kat |
1,7 |
1,7 |
2,1 |
5. İÇ DENGE |
|
|
|
|
Bütçe Dengesi/GSYH |
% |
-0,5 |
-2,8 |
-3,5 |
Faiz Dışı Denge/GSYH |
% |
1,6 |
-0,2 |
-0,5 |
Program Tanımlı Faiz Dışı D./GSYH |
% |
0,1 |
-1,3 |
-1,6 |
Vergi Gelirleri/Faiz Dışı Harcamalar |
% |
90,9 |
85,7 |
82,2 |
DİBS Bileşik Faiz Oranı |
% |
21,0 |
16,5 |
35,4 |
Nakit Bütçe Dengesi/GSYH |
% |
-0,9 |
-2,5 |
-5,0 |
Hazine İç Borçlanması (Net)/GSYH |
% |
1,8 |
3,3 |
3,1 |
|
||||
MPE |
Endeks |
84,9 |
88,6 |
85,9 |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder