BÜTÇE FAİZ GELİRLERİNDEKİ ARTIŞ GERÇEK Mİ?
(Zafer YÜKSELER, 20 Haziran 2024)
2023 Ocak-Mayıs döneminde bütçe
faiz harcamaları, geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 99,8 oranında artış
göstermiştir. Aynı dönemde faiz gelirlerindeki artış ise yüzde 354’tür. Böylece
faiz gelirlerinin faiz harcamalarını karşılama oranı geçen yıl yüzde 13,8 iken,
bu yıl yüzde 31,3’e yükselmiştir.
Merkezi yönetim bütçe gelirleri içinde faiz, paylar ve cezalar kaleminde
yer alan faiz gelirleri şu unsurlardan oluşmaktadır;
·
Borç verme
işlemlerinden kaynaklanan faizler,
·
Borçlanma
senetleri geçmiş gün faizleri ve primli satış gelirleri,
·
Vergi,
resim, harç gecikme faizleri ve
·
Diğer faiz
gelirleri.
Son yıllarda faiz gelirlerindeki yükselişin
temel kaynağı “diğer faiz gelirlerindeki” artıştır. “Diğer faiz gelirinin” hangi
unsurları kapsadığı konusunda bir bilgiye sahip değiliz. Diğer faiz
gelirlerinin faiz harcamalarını karşılama oranı 2017-2019 döneminde ortalama
yüzde 5,6 iken, bu oran zamanla hızla yükselmiştir. 2023 Ocak-Mayıs döneminde
bu oran yüzde 9,5 iken, 2024 yılı Ocak-Mayıs döneminde yüzde 23,5 olmuştur.
Diğer faiz gelirlerinin gerçek
gelir mi, fiktif muhasebe denkliği kalemi mi olduğu konusu belirsizdir. Kamuoyunda
ekonomi yönetiminin önerdiği tasarruf tedbirleri kapsamında 3-5 milyar lira
tasarruf sağlayacak “kamu görevlilerinin servislerinin” kaldırılması veya “yurt
dışı çıkış harcının” artırılması tartışılmaktadır. 2023 Ocak-Mayıs döneminde
22,6 milyar lira olan diğer faiz gelirleri yüzde 392 oranında artarak 2024 yılı
Ocak-Mayıs döneminde 111,5 milyar lira olmuştur. Bütçedeki “diğer faiz
gelirleri” gerçek bir gelir ise, 3-5 milyar liralık tasarruf tedbiri ve gelir
artırıcı önlem yerine bu başarının kamuoyuna gelir artırıcı bir önlem olarak açıklanmasında
yarar vardır. Eğer fiktif ise, bütçe dengesi konusunda da soru işareti gündeme
gelmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder