İŞGÜCÜ ÖDEMELERİ VE EYT ETKİSİ
(Zafer YÜKSELER, 7 Haziran 2024)
Milli Muhasebe Hesap
sisteminde “İşgücü Ödemeleri” bir işverenin bir çalışana muhasebe döneminde
yaptığı iş karşılığında ödediği nakit veya ayni toplam ödemeler olarak
tanımlanmaktadır. İşgücü ödemelerinin üç ana bileşeni vardır: nakit ücret ve
maaşlar, ayni ücret ve maaşlar ve işverenlerin sosyal katkıları. Çalışanlara
ödenen prim, ikramiye, yemek ve ulaşım katlıları ile kıdem ve ihbar
tazminatları da işgücü ödemelerine dahil edilmektedir. Diğer bir ifade ile
işverenin çalışanlar için katlandığı tüm maliyetler işgücü ödemesini oluşturmaktadır.
Milli
muhasebe hesap sistemine göre işgücü ödemesine dahil edilen unsurlar aşağıdaki
tabloda yer almaktadır. İşverenin ücretli çalışan kişi için yaptığı tüm masraflar
işgücü ödemesi tanımı içinde yer almaktadır.
Tablo:1-İşgücü
Ödemesi Unsurları
1. |
Fiili çalışma
karşılığı ödenen maaş ve ücret |
2. |
Tatil, hastalık ve
eğitim dönemlerinde yapılan ödemeler |
3. |
Fazla mesai, gece
vardiyası ve tatil günleri çalışmasına ilişkin ek ödemeler |
4. |
Prim ve ikramiye
ödemeleri |
5. |
Ayni ödemeler |
6. |
Aile yardımları,
yemek, ulaşım, konut, kreş, eğitim yardımları |
7. |
Kıdem ve ihbar
tazminatları |
8. |
İşverenlerin
çalışanlar adına yaptıkları sosyal güvenlik katkıları |
9. |
Hastalık, işsizlik
ve engellilikle ilgili sosyal güvenlik yardımları |
Kaynak: BM-SNA ve
EUROSTAT-ESA yararlanarak hazırlanmıştır.
Türkiye’de
toplam istihdam içinde ücret ve yevmiyeli çalışanların payı 2015-2019 döneminde
ortalama yüzde 67,8 iken, ücretli çalışan sayısındaki artışın etkisiyle son
yıllarda bu pay yüzde 70’i aşmış bulunmaktadır. Ancak işgücü ödemelerinin
GSYH’ya oranında farklı bir eğilim söz konusudur. 2015-2019 döneminde işgücü
ödemesinin GSYH’dan aldığı pay ortalama yüzde 30,5 iken, bu oran 2022 yılında
yüzde 23,6’ya kadar gerilemiştir. Bu dönemde ücretli çalışan sayısı artmasına
karşın, çalışan başına işgücü ödemelerindeki reel gerileme, işgücünün GSYH’dan
aldığı payın gerilemesine neden olmuştur. 2021 yılı son çeyreğinden
itibaren “düşük faiz-yüksek kur” politikası uygulaması enflasyonda ani
sıçramaya neden olmuş ve reel ücretler, sırasıyla yüzde 5,2 ve yüzde 14 oranında
gerilemiştir. 2021 ve 2022 yıllarında işgücü ödemelerinin GSYH’ya oranında
önemli bir düşüş gözlenmiştir.
Tablo:2- İşgücü
Ödemelerine İlişkin Göstergeler
|
Ücretli/
T.İstihdam (%) |
İşg.Öde./GSYH
(%) |
Çalışan
Başı İşg.Öde./ GSYH
(%) |
Çalışan
Başı Yıllık % Değ. |
Reel
İşgücü Ödemesi % Değ. |
||
İşg.Ödem. |
GSYH |
TÜFE’ye
Göre |
GSYH
Deflat. Göre |
||||
2020 |
70,2 |
29,3 |
41,8 |
12,4 |
23,0 |
0,1 |
-2,2 |
2021 |
69,9 |
26,8 |
38,4 |
22,3 |
33,1 |
2,2 |
-5,2 |
2022 |
70,7 |
23,6 |
33,3 |
68,6 |
94,1 |
-2,2 |
-14,0 |
2023 |
71,4 |
29,1 |
40,7 |
107,9 |
70,2 |
35,1 |
24,1 |
2024-1 |
72,0 |
37,0 |
51,4 |
100,7 |
83,2 |
20,3 |
11,7 |
2022
yılı ikinci yarısından itibaren asgari ücret başta olmak üzere maaş ve
ücretlerde yapılan artışlar, 2023 yılında kişi başı reel işgücü ödemelerinin
yüzde 24,1 artmasını sağlamıştır. Reel işgücü ödemelerindeki bu artış ve
ücretli çalışanların toplam istihdam içindeki payının yüzde 71,4’e çıkması
işgücü ödemelerinin GSYH’dan aldığı payın yüzde 29,1’e yükselmesine yol
açmıştır. 2023 yılı Ocak-Mart döneminde de kişi başı reel işgücü
ödemesinde, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 11,7 oranında artış olmuş ve
ücretli çalışanları toplam istihdam içindeki payı da yüzde 72’ye yükselmiştir. 2023
yılı Ocak-Mart döneminde yüzde 33,8’e yükselen işgücü ödemelerinin GSYH’ya
oranı, 2024 yılının aynı döneminde yüzde 37’ye çıkmıştır.
Net
işletme artığının GSYH’dan aldığı pay 2015-2019 döneminde ortalama yüzde 43,6
idi. Bu pay, işgücü ödemelerindeki düşüşün etkisiyle 2022 yılında yüzde 48,1’e
kadar çıkmıştır. Ancak, reel ücret ödemelerindeki artış net işletme artığının
GSYH’ya oranının 2023 yılında yüzde 41’e gerilemesine neden olmuştur. Bu
eğilim 2024 yılı ilk çeyreğinde de devam etmiş ve 2023 yılı Ocak-Mart döneminde
yüzde 35,7 olan bu pay, 2024 yılının aynı döneminde yüzde 32,1’e düşmüştür. Aşağıdaki
grafiklerde yıllık ve Ocak-Mart dönemine ilişkin oranlar verilmiştir. Maaş ve
ücret artışlarının Ocak-Mart döneminde yapılması nedeniyle işgücü ödemeleri
payının daha yüksek olduğu görülmektedir.
|
|
Ocak-Mart
dönemi TÜİK verilerine göre hazırlanan grafikler incelendiğinde ilk kez 2024
yılında net işletme artığının GSYH’dan aldığı payın işgücü ödemelerinin payından
düşük olduğu görülmektedir (Grafik:1). 1999 Marmara depremi, 2009 Küresel Finansal
Kriz ve 2016 yılındaki yüksek asgari ücret artışı dönemi gibi firmalar için
sıkıntılı olan dönemlerde net işletme artığının payında düşüş gerçekleşmiştir. Firmalar
açısından ekonomik kriz ortamının olmadığı ve işveren örgütlerinin genelde olumlu
ekonomik değerlendirmelerinin olduğu 2023 ve 2024 yıllarında net işletme artığı
payının ilk kez işgücü ödemesinin altına düşmesini izah etmek oldukça güç görülmektedir.
Bu grafikler ücretli çalışanların 2023 ve 2024 yıllarında işverenler aleyhine
önemli kazanımlar elde ettiklerine, işverenlerin ise ciddi ekonomik zorluk ve kayıplarla
karşılaştıklarına işaret etmektedir. Bu sonuç, içinde yaşadığımız ekonomik ve
politik ortam ve koşullarla tezat teşkil etmektedir.
2022
yılı ikinci yarısından itibaren asgari ücret başta olmak üzere maaş ve ücretlerde
önemli artışlar yapılmıştır. Bu artışlar yanı sıra, EYT kapsamında yapılan
kıdem ve ihbar tazminatı ödemeleri işgücü ödemelerinin payındaki yükselişte etkili
olmuştur. Nitekim TÜİK “2023 Yılı Dönemsel
Gayrisafi Yurt İçi Hasıla, I. Çeyrek” sonuçlarını açıkladığı Haber Bülteninde
şu açıklamaya yer vermiştir; “İşgücü
ödemelerinin cari fiyatlarla Gayrisafi Katma Değer içerisindeki payı geçen
yılın birinci çeyreğinde %31,1 iken, bu oran 2023 yılında %38,0 oldu……….İşgücü
ödemelerinin GSYH'ye oranla daha hızlı artmasının yanı sıra, Sosyal Sigortalar
ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun Emeklilikte Yaşa Takılanlar (EYT) ile
ilgili düzenlemelerinin yürürlüğe girmesiyle birlikte, kıdem tazminatı
ödemelerinin önemli ölçüde artış göstermesi, işgücü ödemelerinin katma değer
içerisindeki payını arttırmıştır. EYT düzenlemesinin etkisi hariç
bırakıldığında, işgücü ödemelerinin Gayrisafi Katma Değer içerisindeki payının
yaklaşık %33,5 olacağı tahmin edilmiştir”. Bu açıklamaya göre, 2023 yılı ilk çeyreğinde EYT
düzenlemesinin etkisinin yaklaşık 178 milyar lira olduğu tahmin edilmektedir.
EYT DÜZENLEMESİ VE ETKİLERİ
Emeklilikte Yaşa
Takılanlar (EYT) ile ilgili düzenleme 3 Mart 2023 tarihinde Resmi Gazetede
yayımlanan 7348 Sayılı Kanun ile yürürlüğe girmiştir. Kanun
Resmi Gazetede yayımlandığı günden itibaren, ön koşulları sağlayan EYT’lilerin
emeklilik dilekçesi verebilmelerine ve dilekçesini Mart ayında verenlerin
emeklilik aylıklarının 1 Nisan’dan itibaren bağlanmasına imkan tanımıştır.
EYT düzenlemesinden yararlanmanın koşulları ise şunlardır;
1.8
Eylül 1999 tarihinden önce sigorta kaydının bulunması,
2.Toplamda
5000 günlük prim ödemesinin tamamlanmış olması,
3.Kadınlar
için 20 yıl, erkekler için 25 yıl sigortalılık süresinin dolmuş olması
gerekmektedir.
Bu şartları yerine getirenler, yaşa bakılmaksızın emeklilik
hakkı kazanmıştır.
Toplumda
EYT düzenlemesine ilişkin tartışma ve hazırlıklar 2022 yılı son çeyreğinde
yoğunlaşmaya başlamıştır. Prim ödeme gün sayısı eksik olan kişiler yoğun bir
şekilde askerlik ve doğum borçlanması yaparak yasada belirlenen 5.000 gün prim
ödeme yükümlülüğünü tamamlamaya çalışmışlardır.
EYT düzenlemesi 2023
yılında emekli sayısında olağanüstü bir artışa neden olmuştur. 2009-2022
döneminde emekliye ayrılan ücretli (4/A) ve maaşlı (4/C) kişi sayısı ortalama 228.524
kişi iken bu sayı 2023 yılında 1.877.913 kişiye yükselmiştir (Tablo:3). Emekliye
ayrılanların 1.812.165 kişisini işçiler, 65.748 kişisini memurlar
oluşturmuştur. EYT nedeniyle emekliye ayrılan kişilerin büyük bir kısmı tekrar
çalışmaya başlamıştır. Emeklilerden Sosyal Güvenlik Destek Primi (SGDP) ödeyerek
tekrar çalışan kişi sayısı 2022 yılında 945.642 kişi iken, bu sayı 2023 yılında
1.864.988 kişiye yükselmiştir. Diğer bir ifade ile emekli olanların
yaklaşık yüzde 50’si tekrar çalışmaya başlamıştır. Yılın ilk çeyreğinde SGDP ödeyen
kişi sayısı, emeklilik maaşı bağlanmadan kişilerin çalışmaya başladıklarını
göstermektedir.
Tablo:3-
SGK’dan Yaşlılık Aylığı Alan Emekli Kişi Sayıları ve SGDP Ödeyenler
|
2022 Aralık |
2023 |
2024 Mart |
|||
Mart |
Haziran |
Eylül |
Aralık |
|||
TOPLAM |
9.499.096 |
9.544.344 |
10.931.392 |
11.259.260 |
11.508.619 |
11.670.698 |
4/A (SSK) |
6.275.341 |
6.312.817 |
7.380.482 |
7.852.618 |
8.087.506 |
8.228.717 |
4/B
(Bağ-Kur) |
1.640.961 |
1.635.732 |
1.732.055 |
1.759.157 |
1.772.571 |
1.786.344 |
4/C (Emekli
Sandığı) |
1.582.794 |
1.595.795 |
1.618.855 |
1.647.485 |
1.648.542 |
1.655.737 |
Ücretli-Maaşlı
Toplamı |
|
|
|
|
|
|
4/A ile 4/C |
7.858.135 |
7.908.612 |
8.999.337 |
9.500.103 |
9.736.048 |
9.884.354 |
Dönemsel
Değişim |
|
50.477 |
1.090.725 |
500.766 |
235.945 |
148.306 |
Birikimli Değişim |
|
50.477 |
1.141.202 |
1.641.968 |
1.877.913 |
2.026.219 |
|
||||||
SGDP
Ödeyenler |
945.642 |
1.396.795 |
1.758.575 |
1.868.956 |
1.864.988 |
1.943.579 |
Dönemsel Değişim |
|
451.143 |
361.780 |
110.381 |
-3.968 |
78.591 |
Birikimli Değişim |
|
451.143 |
812.923 |
923.304 |
919.336 |
997.927 |
SGDP Öd. / T.Emekli
(%) |
9,95 |
14,63 |
16,09 |
16,60 |
16,21 |
16,65 |
Kaynak: SGK Aylık
bültenleri ve kendi hesaplamalarımız.
2023 yılında yaklaşık
1,9 milyonu ücretli ve maaşlı olan toplam 2 milyon kişi EYT düzenlemesinden
yararlanarak emekli olmuş, bunun yarısı tekrar çalışmaya başlamıştır. EYT
kapsamında kişilere ödenen kıdem ve ihbar tazminatları toplamının GSYH’ya oranı
2023 yılı genelinde yüzde 3 olarak tahmin edilmekte ve EYT hariç işgücü
ödemelerinin GSYH’ya oranı ise yüzde 26 olarak hesap edilmektedir (Tablo:4). Tahmin
yapılırken kullanılan varsayımları şu şekilde sıralayabiliriz,
1.Fiili çalışma ücretinin aylık
brüt asgari ücretten yüzde 50 daha yüksek olduğu,
2.Erkeklerde 25 yıl kadınlarda 20 yıl
sigortalılık süresi istendiğinden, ortalama kıdem yılının 24 yıl olduğu,
3.Fiili çalışma ücreti ile 24 kıdem yılı
çarpılarak kıdem tazminatı tutarı hesaplanmıştır. İhbar tazminatı tutarı 1
aylık fiili ücrete göre hesaplanmıştır. Hesaplamalar her çeyrekte emekli olan
kişi sayısına göre hesaplanmış ve yıllık toplama ulaşılmıştır.
Bu varsayımlar çerçevesinde
yapılan hesaplamalar sonucunda 2023 yılı genelinde yaklaşık 800 milyar lira
tutarında kıdem ve ihbar tazminatının ödendiği tahmin edilmiştir (Tablo:4). TÜİK’in
2023 yılı 1.çeyrek GSYH haber bülteninde yer alan açıklamalara göre EYT
düzenlemesinin etkisinin yılın ilk çeyreğinde 180 milyar lira civarında olduğu
tahmin edilmektedir. 1.çeyrek için TÜİK tahminini kullanırsak, EYT’nin toplam etkisi
960 milyar liraya, GSYH’ya oranı ise yüzde 3,6 yükselmektedir.
Tablo:4- SGK’dan
Yaşlılık Aylığı Alan Emekli Kişi Sayıları ve SGDP Ödeyenler
|
2023 |
2024
1.Çeyrek |
|||||
1.Çeyrek |
2. Çeyrek |
3.Çeyrek |
4.Çeyrek |
YILLIK |
|||
1. |
Brüt Asgari Ücret (TL./Ay) |
10.008 |
10.008 |
13.414 |
13.414 |
11.711 |
20.002 |
2. |
Kıdem Tazminatı Tavanı (TL./Ay) |
19.982 |
19.982 |
23.490 |
23.490 |
21.736 |
35.058 |
3. |
Fiili Çalışma Ücreti (TL./Ay) |
15.012 |
15.012 |
20.121 |
20.121 |
17.567 |
30.003 |
4. |
Emekli Maaşı (TL./Ay) |
7.506 |
7.506 |
10.061 |
10.061 |
8.783 |
15.002 |
5. |
Kıdem Yılı |
24 |
24 |
24 |
24 |
24 |
24 |
6. |
Emekli Olan Kişi Sayısı |
50.477 |
1.090.725 |
500.766 |
235.945 |
1.877.913 |
148.306 |
7. |
Kıdem Tazminatı (TL./Ay) |
15.012 |
15.012 |
20.121 |
20.121 |
17.567 |
30.003 |
8. |
Ödenen Kıdem Tazminatı (Milyon TL.) |
18.186 |
392.975 |
241.822 |
113.939 |
766.922 |
106.791 |
9. |
Ödenen İhbar Tazminatı (Milyon TL.) |
758 |
16.374 |
10.076 |
4.747 |
31.955 |
4.272 |
10. |
Ödenen Toplam Tazminat (Milyon TL.) |
18.944 |
409.349 |
251.898 |
118.686 |
798.877 |
111.063 |
11. |
Ödenen Top.Tazminat / GSYH (%) (1) |
0,41 |
7,43 |
3,27 |
1,41 |
3,04 |
1,26 |
12. |
Ödenen Top.Tazminat / İşgücü Öd. (%) |
1,21 |
24,40 |
11,52 |
5,38 |
10,46 |
3,40 |
13. |
İşgücü ödemesi / GSYH (%) |
33,8 |
30,5 |
28,4 |
26,2 |
29,1 |
37,0 |
14. |
EYT Hariç İşg.Ödemesi/GSYH (%) |
33,3 |
23,0 |
25,1 |
24,7 |
26,0 |
35,8 |
15. |
Ek Satıalma Gücü/GSYH (%) |
1,8 |
6,6 |
2,9 |
1,6 |
3,1 |
1,1 |
Kaynak: SGK Aylık bültenleri ve kendi
hesaplamalarımız.
(1)TÜİK tahminine göre 1.çeyrekte işgücü
ödemeleri içinde yaklaşık 178 milyar lira EYT etkisi var. Buna göre 1.çeyrekte
EYT etkisi GSYH’ %3,8, kadar, yıllık etki ise %3,6 olmaktadır.
(2) EYT düzenlemesinden yararlananları kıdem
ve ihbar tazminatları ile tekrar SGDP ödeyerek çalışmaya başlayanların
gelirleri toplamından tahmini fiili çalışma geliri düşülerek hesaplanmıştır.
2024 yılı ilk çeyreğinde de EYT
etkisi, geçen yıla göre sınırlı olmakla birlikte, devam etmektedir. Ödenen kıdem
ve ihbar tazminatı toplamının GSYH’ya oranının yüzde 1,3 civarında olduğu
tahmin edilmektedir.
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME:
2023 yılında ve 2024 yılı 1.çeyreğinde
GSYH içinde işgücü ödemelerinin payındaki yükselişin önemli bir bölümü,
emeklilikle ilgili bir defaya mahsus kıdem ve ihbar tazminatlarından
kaynaklanmaktadır. Kıdem tazminatı ve emekli ikramiyesi gibi toptan ödemeler genellikle
sermaye transferi olarak kabul edilir. Kıdem tazminatı bir ücret değil,
kanundan doğan bir tazminat türüdür. Emeklilik koşullarını düzenleyen EYT
kapsamında ödenen kıdem ve ihbar tazminatları toplu ikramiye ödemesi
niteliğindedir. EYT düzenlemesi ile bir yılda emekli olan kişi sayısını
yaklaşık 10 kat artırmıştır. Emekli sayısındaki bu olağanüstü artış ve sermaye
transferi nitelikli tazminat ödemeleri, işgücü ödemelerinin GSYH içindeki
payını da sıçratmıştır.
GSYH’nın işgücü ödemeleri ile
işletme artığı arasındaki dağılımını daha sağlıklı değerlendirebilmek için,
TÜİK’in EYT düzenlemesi ile normal işgücü ödemesi ayrımı konusunda kamuoyunu
bilgilendirmesinde yarar görülmektedir. Böylece EYT’nin maliyetinin gerçek
boyutu görünürken, işgücü ödemelerinin gerçek eğilimini görmekte mümkün
olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder